جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۷:۰۴
علم و فناوری جهان - کد خبر : 16827
شنبه، ۱۲ آذر، ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

برای اولین بار یک تومور سرطانی توسط ربات جراحی شد

گزارش ها حاکی از آن است که برای اولین بار یک تومور سرطانی شش سانتی متری در گلوی یک مرد 61 ساله توسط یک ربات جراحی شد.

برای اولین بار یک تومور سرطانی توسط ربات جراحی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، این عمل جراحی که در نوع خود اولین بود، در بیمارستان سلطنتی گلوسسترشایر واقع در بریتانیا انجام و در حال حاضر وضعیت این بیمار 61 ساله، نرمال گزارش شده است.

در حال حاضر وضعیت عمومی مارتین نوجنت ، بیمار 61 ساله پس از این جراحی خوب است و جراحان این بیمارستان سلطنتی یعنی سیمون هیگز و استیو هورنبی از یک ربات به اسم ورسیوس به عنوان جراح اصلی نام بردند و اطلاع دادند که این ربات مدرن و پیشرفته حدود یک سال پیش در این بیمارستان نصب شده و در حال حاضر بعد از انجام این جراحی ، حال جسمی بیمار خوب است و روحیه بالایی دارد.

بیمار اظهار خوشحالی کرد و بابت فرصت دست آمده برای دوباره دیدن نوه ها و فرزندان و همسرش، از تیم جراحی بیمارستان قدردانی کرد.

این بیمارستان سلطنتی به عنوان اولین بیمارستان در بریتانیا میباشد که از رباتی برای جراحی گوارش فوقانی استفاده کرده است و با در نظر گرفتن موفقیت آمیز بودن جراحی توسط این ربات، میتوان این واقعه را تحول بزرگی در نظام پزشکی جهان برشمرد.

شرح عمل: جراحان دستگاه گوارش،  با ورسیوس یک ازوفاژکتومی (مِری‌برداری) کاملا موفق انجام دادند و یک تومور شش سانتی‌متری را از مِری بیمار خارج کردند. نکته جالب در رابطه با این عمل آن بود که معده بیمار پس از برداشتن تومور باید برداشته و دوباره به مِری وصل می‌شد.

مری‌برداری یا ازوفاژکتومی(Esophagectomy)  به به این معنی است که تمام یا قسمتی از مری به‌ همراه عروق لنفاوی اطراف ناحیه عمل برداشته شود. 

انجام این عمل جراحی بیشتر برای بیمارانی است که در مسیر مری خود تومور دارند و بدیهی است که مانند اکثر بیماری‌ها هرچه زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان بیشتر است. با این عمل، احتمال زنده ماندن بیمار نیز افزایش می‌یابد.

یکی از نکات جالب توجه در شیوه انجام این عمل این است که در اکثر مواقع عمل به صورت باز انجام میشد ولی این ربات فقط با شکافتن یک حفره به اندازه یک سوراخ کلید این کار را انجام داده است.

مدیر بیمارستان، آنا رادوک از حضور جراحان مختلف و تلاش آن‌ها برای انجام این عمل و دیگر عمل‌های پیچیده به وسیله ربات ورسیوس ابراز خرسندی کرد.

نکته مهم دیگر در این عمل ، جراحی با دسترسی حداقلی و کمترین تهاجم ممکن به بدن است. ورسیوس برش‌های کوچک‌تری را در بدن ایجاد می‌کند که موجب کاهش درد، عوارض و جای زخم پس از عمل می‌شود. چنین رویکردی میتواند به بهبود سریع بیمار کمک کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!