جمعه، 14 ارديبهشت، 1403 | Friday 3rd of May 2024
۰۳:۳۲
سیاست - کد خبر : 354
يكشنبه، ۲۴ شهريور، ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

آمریکا پای ایران را به حملات عربستان کشاند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین ادعای خود، ایران را عامل اصلی حمله به تأسیسات نفتی عربستان دانست و اتهامات جدیدی علیه ایران منتشر کرد.

آمریکا پای ایران را به حملات عربستان کشاند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه ترین ادعای خود، ایران را عامل اصلی حمله به تأسیسات نفتی عربستان دانست و اتهامات جدیدی علیه ایران منتشر کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایران زمین به نقل از منابع خبری، مایک پمپئو به دنبال حمله پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در شرق عربستان مدعی شد که ایران مسئول این حمله های پهپادی است.

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با منکر شدن نقش نیروهای مردمی یمن در این حمله و اتهام به ایران، ادعا کرد که ایران درگیر یک «دیپلماسی دروغین» شده است!

بدین ترتیب بر اساس گزارشی در روزنامه جروزالم پست، پمپئو در یک پیام توئیتری نوشت: «در حالی که روحانی و ظریف وانمود می کنند به دیپلماسی متعهد هستند، تهران تقریباً در ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی نقش داشته است، در میانه تمام فراخوانها برای تنش زدایی، ایران هم اکنون به حمله ای بی سابقه علیه منبع انرژی جهان دست زده است. »

این ادعا در حالی مطرح می شود که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در واکنش به حمله پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان اعلام کرد که این کشور مایل و همچنین قادر است که به این حملات پهپادی پاسخ دهد!

به گزارش العربیه،‌ به دنبال همین مطلب سخنگوی کاخ سفید، جاد دیر در توئیتر خود این گونه نوشت که دونالد ترامپ با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صحبت و حمایت خود را از عربستان برای دفاع از خود اعلام کرده است و به گفته او ایالات متحده حمله اخیر به یک زیرساخت حیاتی انرژی را به شدت محکوم می‌کند.

در ادامه اما سخنگوی ائتلاف سعودی، ترکی المالکی نیز حمله پهپادی یمن به دو پالایشگاه بزرگ سعودی «بقیق» و «حریض» را «تروریستی» خواند و گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود: تحقیقات لازم برای شناسایی طرف‌های مسئول برنامه‌ریزی و اجرای این اقدامات تروریستی در جریان است.

همچنین سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد یگان پهپادی ارتش دو پالایشگاه نفتی آرامکوی عربستان سعودی را با 10 پهپاد هدف قرار داده و در این راستا افراد شریف و آزاده در عربستان در زمینه اطلاعاتی به ارتش یمن کمک کرده‌اند.

در پی این حادثه لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی در توئیتر به حملات پهپادی ارتش یمن به پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی مدعی شد حمله حوثی‌‌ها به پالایشگاه‌های نفت سعودی نمونه دیگری از چگونگی ویران کردن خاورمیانه توسط ایران است.

همه این بازی های توئیتری در حالی است که رویترز خود درخبری گزارش داد که تولید و صادرات نفت عربستان در نتیجه حملات پهپادی صورت گرفته از سوی نیروهای یمنی دچار اختلال شده است.

در همین ارتباط سه منبع نزدیک به عربستان سعودی گفته‌اند که در نتیجه حملات پهپادی نیروهای یمنی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تولیدی این کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد که این میزان نیمی از تولیدات روزانه نفت عربستان به شمار می‌رود.

ارتش یمن فقط در دو ماه گذشته چهار عملیات راهبردی علیه فرودگاه منطقه جازان و شش عملیات نیز علیه فرودگاه أبها در منطقه عسیر انجام داده است؛ این دو فرودگاه جهت حملات هوایی به یمن، بیشترین امکانات را در اختیار نیروی هوایی سعودی می‌گذارند.

پیش از این نیز یمن در یک عملیات پهپادی خط لوله انتقال نفت شرق به غرب عربستان سعودی را هدف قرار داده بود  و میزان خسارات وارد به عربستان به حدی بود که عربستان از توقف پمپاژ نفت خود در ساحل خلیج فارس به ساحل دریای سرخ خبر داد.

این اتهام زنی ها علیه جهموری اسلامی در صورتی است که ماه گذشته، در چارچوب رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران، برای حل و فصل سیاسی بحران یمن نشست مشترک سه جانبه‌ای با حضور هیاتی از کشورمان به ریاست علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، هیاتی از انصارالله یمن به ریاست محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن و سفرا و روسای نمایندگی‌های چهار کشور ذیربط اتحادیه اروپا موسوم به ( ای 4 متشکل از انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا) در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد.

در این نشست هیأت‌های حاضر در جلسه، دیدگاه دولت‌های متبوع خود را در خصوص تحولات یمن از جمله در موضوعات سیاسی، میدانی و وضعیت انسانی یمن به شکل مشروح بیان و از استمرار وضعیت بحرانی یمن ـ که به کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور منتهی شده است ـ عمیقا ابراز تأسف کردند.

در پایان آن نشست، هیأت‌های شرکت کننده، با تأکید بر لزوم توقف هر چه سریع‌تر جنگ، بر راهکار سیاسی به عنوان راهکار نهایی بحران یمن و لزوم اجرای کامل توافقات استکهلم و انجام تعهدات کامل طرفین تأکید کردند و آن را مقدمه‌ای بر حل و فصل نهایی سیاسی بحران یمن خواندند.

بر اساس این گزارش در آن زمان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، خواستار توقف هر چه سریع‌تر جنگ و رفع محاصره یمن شد و با تأکید بر اینکه راهکار حل بحران یمن سیاسی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران، همواره از انجام گفتگو‌های یمنی ـ یمنی و اجرای کامل توافقات استکهلم حمایت می‌کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 14 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!