يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۸:۱۳
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 12381
دوشنبه، ۲۲ شهريور، ۱۴۰۰ - ۸:۰۰

بیماری روانی ممکن است که یک تجربه شایع در زندگی باشد

طبق آزمایش های صورت گرفته افرادی که همواره از سلامت روانی برخوردار بودند، اکثرا مزایایی در بزرگسالی داشتند. این افراد به طور میانگین تحصیلات بهتر، شغل بهتر، روابط بهتر و هم چنین رضایت بیشتری نسبت به زندگی از افراد دیگر داشته اند.

بیماری روانی ممکن است که یک تجربه شایع در زندگی باشد

غیرنرمال، نرمال جدید است، حداقل در مورد سلامت روان...به گزارش گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تنها بخش کوچکی از افراد در بین 11 تا 38 سالگی از لحاظ روانی سالم می مانند. مطالعه ای جدید نشان می دهد، که بقیه افراد در نقطه ای از زندگیشان بیماری روانی را تجربه می کنند.

جاناتان شفر که روانشناسی در دانشگاه دوک است، میگوید: "برای بسیاری از افراد، دوره ی اختلال روانی مانند آنفولانزا، برونشیت، سنگ کلیه، شکستگی استخوان و بیماری های شایع دیگر است." همکار او می گوید: "اینگونه بیماران، اختلال در عملکرد را تجربه می کنند. بسیاری از آنان برای درمان مراجعه می کنند و اکثر آنها بهبود می یابند."

این مطالعه 988 فرد را در کشور نیوزلند مورد بررسی قرار داد. تنها 171 نفر یعنی حدودا یک فرد از شش فرد هیچ گونه اختلال اضطراب، افسردگی یا بیماری روانی را از اواخر بچگی تا میانسالی تجربه نکرده بودند. از بقیه افراد، نصف آنها اختلال روانی کوتاه مدتی را تجربه کرده بودند. این افراد به افسردگی، اضطراب و استفاده از مواد مخدر دچار می شدند که پس از مدتی بهبود می یافتند.

408 فرد دیگر- تقریبا هر 2 فرد از 5 فرد – یک یا چندین اختلال روانی را تجربه کرده بودند که چندین سال به طول انجامیده بود. در تشخیص بیماری آنها، اختلال های شدیدتری همانند دوقطبی و اختلالات روان پریشی مشاهده شده بود.

اعداد و ارقام

محققین داده هایی را که راجع به افرادی که بین آپریل 1972 و مارچ 1973 در داندین نیوزلند بدنیا آمده بودند، آنالیز کردند. سلامت کلی و رفتار هر شخص 13 بار از تاریخ تولد تا 38 سالگی و سلامت روان آنها 8 بار از سن 11 سالگی به بعد مورد سنجش گرفت.

مطالعات گذشته ارتباط چندین ویژگی و مشخصه در افراد را با شانس کمتر بیماری های روانی آشکار می سازد. از جمله این مشخصات میتوان به بزرگ شدن در خانواده ای مرفه و بهره بردن از سلامت خوب جسمانی اشاره کرد. کسب نمره ای بالا در تست هوش نیز به سلامت روان مرتبط بود. اما به طرز شگفت انگیزی، افرادی که در نیوزلند از لحاظ روانی سالم بودند، در این گونه فاکتور ها لزوما نمره بالاتری نداشتند. 

به جای آن، افرادی که از سلامت روانی خوبی برخوردار بودند، ویژگی های شخصیتی داشتند که به آنها نوعی مزیت میداد. مطالعات نشان دهنده آن بود که، این ویژگی ها در بچگی در افراد ظهور میکرد. این افراد به ندرت احساسات منفی از خود نشان می دادند. هم چنین معمولا تعداد زیادی دوست داشتند و بر روی خود مسلط بودند. همچنین آنهایی که از سلامت روان پایدار و مداوم بهره مند بودند، خویشاوندانی با وضعیت روانی مناسب داشتند.

آنهایی که همواره از سلامت روانی برخوردار بودند، مزایایی در بزرگسالی داشتند. این افراد به طور میانگین تحصیلات بهتر، شغل بهتر و روابط بهتری داشتند. هم چنین آنها رضایت زندگی بیشتری از افراد دیگر داشتند. شفر اشاره دارد که: "اما سلامت روان طولانی مدت و مداوم ضامن حال خوب نیست". تقریبا یک نفر از هر 4 نفر که هیچ گونه بیماری روانی را تجربه نکرده بودند، دارای امتیاز پایین تری در رضایت از زندگی نسبت به میانگین گروه مورد بررسی بودند.

چیزی که شاید کمتر غافلگیر کننده بود نرخ 83 درصدی اختلالات روانی بود. این عدد با تخمین های اخیر از مطالعات دیگر همخوانی دارد.  دو تا از این مطالعات بر روی آمریکایی ها متمرکز بود، یکی از آنها مردم سوئیس را مورد بررسی قرار داد و آخرین آنها مطالعه ای دیگر بر روی مردم نیوزلند بود. این مطالعات افراد را بین 12 تا 30 سال مورد بررسی قرار میدادند. پس از این بررسی ها، مشخص شد که بین 61 تا 85 درصد شرکت کنندگان حداقل یک اختلال روانی را تجربه کرده اند.

چنین نرخهای بالایی در مطالعه ای قبلی در سال 1962 هم گزارش شده بودند. این مطالعه انسان هایی از اقشار متفاوت را که در منطقه منهتن نیویورک زندگی میکردند، را مورد بررسی قرار داده بود. اما خیلی از محققین نسبت به نتایج این مطالعه شک داشتند. چرا؟ چون که سیستم تشخیصی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته بود، به دقت سیستم استفاده شده در آزمایشی که بر روی مردم نیوزلند انجام شده بود، نبود.

همواره بدنامی خاصی همراه بیماری های روانی است، ولی اگر مردم بیشتری به این پی ببرند که آنها نیز ممکن است در نهایت از اختلالات روانی رنج ببرند، این بدنامی کمرنگ تر خواهد شد.

بسیاری از افرادی که در این مطالعات ، به نظر از سلامت روحی پایدار برخوردار بودند، ممکن است که در مقاطعی از اختلالات روانی رنج برده باشند که نادیده گرفته شده اند. این اختلالات به عنوان مثال ممکن است که افسردگی حاصل از جدایی یک زوج باشد.

تمرکز بر روی بیمارهای نادری که به طور دائم و مداوم از بیماری روحی رنج میبرند، شاید بهترین ایده نباشد. ایده ی بهتر این است که بیمار های  با اختلالات دائمی را با بیماران با اختلالات گذرا مقایسه کنیم.

 

منبع: sciencenewsforstudents

حسین قلاب دوز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!