يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۸:۱۳
نظامی بین الملل - کد خبر : 16702
شنبه، ۲۱ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

استقبال مردم از سربازان اوکراین در شهر بازپس گرفته شده خرسون

پس از عقب نشینی روسیه از تنها مرکز استانی که توانسته بود در تهاجم 10 ماهه خود تصرف کند، ساکنان منطقه با خوشحالی از نیروهای اوکراینی که روز جمعه به مرکز خرسون وارد شدند، استقبال کردند.

استقبال مردم از سربازان اوکراین در شهر بازپس گرفته شده خرسون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی گفت: "امروز یک روز تاریخی است. ما جنوب کشور را پس می گیریم، خرسون را پس می گیریم."

روسیه اعلام کرد که 30000 سرباز را بدون از دست دادن حتی یک سرباز از طریق رودخانه دنیپرو خارج کرده است. اما اوکراینی‌ها تصویری از یک عقب‌نشینی پر هرج و مرج را ترسیم کردند که در آن سربازان روسی لباس‌های خود را عوض کردند، سلاح‌ها را رها کردند و در حین تلاش برای فرار در رودخانه غرق شدند.

این عقب نشینی سومین عقب نشینی بزرگ روسیه در جنگ بود و اولین باری بود که شامل تسلیم چنین شهر اشغالی بزرگی در مقابل یک ضد حمله بزرگ اوکراینی بود که بخش هایی از شرق و جنوب را بازپس گرفته است.

فیلم‌های ویدئویی تایید شده توسط رویترز نشان می‌دهد که ده‌ها نفر در میدان مرکزی شهر خرسون شعارهای پیروزی سر می‌دهند، جایی که ظاهراً اولین سربازان اوکراینی که وارد شدند، عکس‌های سلفی گرفتند.

دو مرد یک سرباز زن را روی شانه های خود بلند کردند و او را به هوا پرتاب کردند. برخی از ساکنان خود را در پرچم اوکراین پیچیدند. مردی از خوشحالی گریه می کرد.

آژانس اطلاعات دفاعی اوکراین اعلام کرد که خرسون در حال بازگشتن به کنترل اوکراین است و به نیروهای روسیه باقی مانده دستور داده است که به نیروهای کیف که وارد شهر می شوند تسلیم شوند.

با وجود فیلتر شدن اخبار پایان بیش از هشت ماه اشغال منطقه، مردم محلی پرچم های اوکراین را در میدان نصب کرده بودند.

زلنسکی گفت اقدامات برای ایمن کردن خرسون، به ویژه حذف آنچه که او تعداد زیادی مین زمینی نامید، در اسرع وقت آغاز خواهد شد.

دیمیتری روگوزین، یک مقام ارشد روسیه که به دو منطقه اشغالی اوکراین که مسکو آنها را متعلق به خود می‌داند، توصیه نظامی می‌کند، روز جمعه گفت که عقب‌نشینی از دنیپرو دردناک اما ضروری است، و گفت نیروهای ممکن است دوباره سازماندهی شوند و حمله دیگری را آغاز کنند.

آژانس خبری ریا به نقل از او گفت: "ما باید این ماموریت را انجام دهیم، به این امید که وقتی نیروی خود را بازیابیم، وقتی سلاح های جدید برسند، وقتی واحدهای آموزش دیده شده می رسند، وقتی داوطلبان می رسند، جمع شویم و این سرزمین را پس بگیریم."

 

اشک های تسکین

هنگامی که نیروهای اوکراینی در یکی از تحقیرآمیزترین عقب‌نشینی‌های روسیه در جنگ، پیشروی میکردند، روستاییان از مخفیگاه بیرون آمدند و در میان اشک‌های آسودگی و شادی، توصیف کردند که چگونه نیروهای روسی ساکنان را کشته و خانه‌ها را غارت کردند.

رویترز نمی‌توانست مستقلاً این ادعاها را تأیید کند و وزارت دفاع روسیه بلافاصله به سؤالات درباره ادعاهای ساکنان روستای بلاهوداتنه در 20 کیلومتری شمال خرسون پاسخ نداد.

 

جستجو برای سربازان روسیه

یک مقام خرسون گفت که تعدادی از سربازان روسی در رودخانه دنیپرو غرق شده اند و برخی دیگر لباس غیرنظامی به تن کرده اند و به ساکنان توصیه کرد تا زمانی که جستجو برای یافتن باقی مانده نیروهای روسی انجام می شود، خانه های خود را ترک نکنند.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی جنوب ارتش اوکراین، گفت: «عملیات خرابکارانه توسط نیروهای روسی با لباس غیرنظامی ممکن است.»

پیش از این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خروج خود را از کرانه غربی رودخانه دنیپرو، جایی که شهر خرسون در آن قرار دارد، دو روز پس از اعلام عقب نشینی مسکو به پایان رسانده است.

این وزارتخانه گفت که هیچ تجهیزات نظامی یا سلاحی در کرانه غربی باقی نمانده است. در این بیانیه آمده است که همه نیروهای نظامی به کرانه شرقی رفتند.

وبلاگ نویسان جنگی طرفدار روسیه اواخر روز پنجشنبه گزارش داده بودند که نیروهای روسی در حال عبور از رودخانه تحت آتش شدید نیروهای اوکراینی قرار گرفته اند. وزارت روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در طول شب پنج بار با سامانه های موشکی HIMARS که توسط ایالات متحده عرضه شده بود، به گذرگاه های دنیپرو حمله کردند.

پیشروی اوکراین بسیار سریعتر از آن چیزی بود که مقامات اوکراینی چند ساعت قبل اعلام کرده بودند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز پنجشنبه گفته بود که خروج نیروهای روسیه از خرسون حداقل یک هفته طول می کشد.

رسانه های اجتماعی اوکراینی مملو از پیام های جشن و شادی هستند. کسب و کارها و موسسات رسمی، از اداره پست گرفته تا اداره مبارزه با فساد، تصاویر هندوانه معروف خرسون را در پروفایل خود درج کردند.

 

اتهامات غارت

زمانی که رویترز به بلاهوداتنه رسید هیچ نشانی از نیروهای روسی وجود نداشت. روستاییان زندگی تحت اشغال را بازگو می کنند و می گویند حدود 100 روس بلاهوداتنه را به مدت هشت ماه در دست داشتند.

روستاییان گفتند که روس ها مردی را که خیلی نزدیک به سنگرهای آنها نزدیک شده بود، کشتند و دو مرد دیگر و یک زن جوان را که از سرنوشت آنها خبری نیست، با خود بردند.

روستاییان گفتند که سربازان روسی همچنین به خانه های خالی رفته و آنها را غارت کرده و اثاثیه، تلویزیون، اجاق گاز و یخچال را بیرون آورده اند.

 

عقب نشینی روسیه

نیروهای روسیه در ماه مارس از حومه پایتخت کیف بیرون رانده شدند و در سپتامبر از منطقه شمال شرقی خارکف بیرون رانده شدند و ضد حمله اوکراین شتاب بیشتری گرفت.

استان خرسون یکی از چهار منطقه ای است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ادعا کرد که در اواخر سپتامبر از اوکراین ضمیمه شده است. همچنین به عنوان دروازه زمینی به کریمه، شبه جزیره ای که در سال 2014 توسط روسیه از اوکراین ضمیمه شد و ناوگان دریای سیاه مسکو در آن مستقر است، از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت که تصمیم برای عقب نشینی از خرسون توسط وزارت دفاع گرفته شده است. پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا این اقدام برای پوتین تحقیرآمیز است، گفت: نه.

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!