يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۱۳:۴۴
تحلیل هیبریدی - کد خبر : 16952
يكشنبه، ۰۴ دي، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

ارتش اینبار آماج بی‌مهری سلبریتی‌ها

سلسله اعتراضات و اغتشاشاتی اینبار از اواخر شهریورماه 1401 دامن کشور را گرفت و منجر به رویارویی های خیابانی بین پلیس و شهروندان گردید در این ناآرامی ها عده ای از شهروندان و نیروهای پلیس کشته شدند.

ارتش اینبار آماج بی‌مهری سلبریتی‌ها

به گزارش گروه تحلیل و آینده‌پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یادآوری میگردد که از فردای انقلاب اسلامی و طی 44 سال گذشته انواعی از ناآرامی ها دامنگیر کشور بوده اما برای اولین بار یک فوتبالیست مطالبه دخالت ارتش در اغتشاشات و آنهم در مقابل نظام حاکم را مطرح کرد. درادامه یک هنرپیشه دیگر در آذر1401 ارتش را متهم کرد که خالی کننده پشت مردم بوده است.

حال نقش و موضع ارتش در مواجهه با اغتشاشات اجتماعی و حتی نزاع بین حاکمیت و شهروندان در پاسخ به سلبریتی ها مساله این نوشتار است.

صاحب قلم ابتدا به توصیف ارتش و سلبریتی ها پرداخته و آنگاه به تبیین جایگاه ارتش از منظر جامعه شناختی در مواجهه با اغتشاشات خیابانی خواهد پرداخت.

 

سلبریتی‌ها (celebrity)

سلبریتی به معنی شخص مشهور یا ستاره به افرادی گفته میشود که در زمینه های مختلف از جمله ورزش و سیاست و موسیقی و رسانه و مدلینگ مورد توجه مردم و تبلیغات رسانه ای هستند. این افراد با کاریزمای اکتسابی به کسب درآمد می پردازند و غالبا از موقعیت ممتاز مالی برخوردار میگردند. اشتهار و جذابیت اجتماعی ویژگی مهم یک سلبریتی است. افرادی که یک روز با سینمای فاصله دار از رنجهای جامعه میلیاردها تومان به جیب می زنند، روز دیگر هم برای بازی در سریال‌های تلویزیون صدها و میلیاردها تومان دریافت می کنند، از بازی در هیچ نقشی ابایی ندارند، از پرداخت مالیات نیز معاف هستند. برخی از سلبریتی ها ضمن اینکه خود را قهرمان کنشهای سیاسی و اجتماعی می دانند، از لقمه درشت خوان گسترده صدا و سیما نیز برخوردارند و از سویی سر سفره محبوبیت و مردمی بودن در ردیف اول نشسته اند.

 

ارتش (army)

پیکره اصلی نیروهای مسلح ج.ا.ا است. 14 مرتبه در قانون اساسی از این سازمان نام برده شده و بر اساس اصول 143 و 144 قانون اساسی حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و حفظ نظام ج.ا.ا از وظایف ارتش است. تصریح ماموریت ارتش نیز در قانون مصوبه مجلس در سال 1366 نیز ایضاح شده است. ارتش از فردای پیروزی انقلاب اسلامی درگیر اغتشاشات کردستان گردید. ارتشی که سران عالیرتبه آن مشمول تسویه های خونین پساانقلاب شده بود هرگز از وظیفه خویش عدول نکرد و راهی کردستان و گنبد و جنوب شرق گردید و برای حفظ استقلال کشور و حفظ امنیت جامعه و حفظ نظام نوپای جمهوری اسلامی از زمین و هوا جنگید و شهید داد و البته به وظیفه خویش عمل کرد. ارتش از غایله کردستان نرهیده درگیر تجاوز و تهاجم رژیم بعث عراق گردید. جنگید تا حماسه فتح المبین را رقم زند. جنگید تا حماسه بیت المقدس را رقم زند. اما عاقلانه و با طرحریزی و بدون هیاهو جنگید. هیچ عکس یادگاری هم از صحنه های حماسی خویش نگرفت... اگر همه گروه‌های اجتماعی و هموندان سازمانی، بسیج شوند و یک نشانه و فقط یک عکس یا نشانه که بیانگر تلاش رسانه‌ای فرماندهان ارتش جهت فریب یا تاثیر بر افکار عمومی در همه ادوار انقلاب نشان دهند صاحب این نوشتار در مقابل آنان انگشتان دست به قلم خویش را قلم خواهد کرد تا ناروا ننویسد... بگذریم..... ارتش صادقانه و بی هیاهو از انقلاب دفاع کرد اما بهره بردار سفره انقلاب نبوده..اکنون نیز کم برخوردارترین قشر از سفره انقلاب و البته مدافع بی ادعای ارزش‌های انقلاب و ملت و میهن و اسلام است. گرچه اینکه برخی از اقشار اجتماعی مانند پزشکان و هنرمندان و همین سلبریتی‌ها، بهره برداران اصلی برخورداری از سفره انقلاب بودند خود حکایتی دیگر است.

اکنون برخی از این سلبریتی ها ژست ملی و مردمی به خود گرفته و زبان به ملامت ارتش باز نموده اند. این ملامت‌گری قطعا خالی از درک سیاسی و جامعه شناختی است. تحلیل و پاسخ به مساله طراحی شده سلبریتی ها مداخله ارتش در اغتشاشات و آن‌هم به نفع معترضین است. آیا این مساله ممکن است؟؟؟ به دلایل جامعه شناختی و قانونی و تخصصی این امکان متصور نیست. از منظر جامعه شناختی هرگونه دخالت ارتش در تغییرات اجتماعی به عنوان کودتا شناخته می‌شود. بنابرین امکان دخالت ارتش در تحولات اجتماعی ایران متصور نیست زیرا کودتا علیه نظام سیاسی حاکم است. از نظر قانونی ارتش تحت فرماندهی عالیترین مقام سیاسی و مذهبی کشور است و هرگونه تحرک و جابجایی یگانی منوط به اوامر فرماندهی عالی است. همچنین حفظ نظام جمهوری اسلامی از وظایف قانونی ارتش ج ا.ا است.

تحلیلگر ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!