يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403 | Sunday 19th of May 2024
۲۱:۵۲
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 12941
شنبه، ۱۰ مهر، ۱۴۰۰ - ۷:۰۰

10 راه برای ایجاد انگیزه در خود

همه ی ما عاشق تعیین اهداف هستیم. ما در ابتدای هر سال، در ابتدای هر ماه، و حتی در ابتدای هر روز برای خود اهدافی تعیین می کنیم. اما تا چه حد در رسیدن به اهدافی که برای خود تعیین می کنیم موفق هستیم؟

10 راه برای ایجاد انگیزه در خود

گروه تحلیل و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، اغلب اوقات، با شوق و اشتیاق زیادی برای اهدافمان کار می کنیم. اما جایی در میانه راه، ذوق و علاقه مان را از دست می دهیم.

یکی از چیز هایی که می تواند شما را دوباره به مسیر برگرداند، انگیزه است. هنگامی که انگیزه داریم، از انجام کاری که می کنیم لذت می بریم بدون آنکه آن کار را باری به روی دوشمان بدانیم.

این مقاله برای آن روز هایی است که کمی نیاز به انگیزه دارید.

راهکار هایی برای ایجاد انگیزه

1.پیروزی های کوچک را جشن بگیرید

در ابتدا، پیروزی های کوچکتان ممکن است همانطور که از اسمشان پیداست، کوچک و ناچیز به نظر آیند. اما حقیقت این است که پیروزی های کوچک به اندازه پیروزی های بزرگ اهمیت دارند.

آنها در ایجاد حس اشتیاق نقشی اساسی ایفا می کنند و غالبا می توانند به شما انگیزه بدهند.

به عنوان مثال این مورد را در نظر بگیرید: هدف بلند مدتان برای ذخیره پول کافی برای آنکه بتوانید یه یک مسافرت بروید.

ممکن است که ذخیره کردن پول را سخت بدانید زیرا ممکن است که فردی ولخرج باشید و تمام پولتان را بدون هیچ ذخیره ای خرج کنید. اما امروز مقداری کمی ذخیره کرده اید. این را جشن بگیرید.

اهمیتی ندارد که که میزان پولی که ذخیره کرده اید، چه قدر باشد هر چند ناچیز. مهم این است که شما اقدام به ذخیره پولتان کرده اید و این اولین گام است.

جشن گرفتن پیروزی های کوچکتان، می تواند به شما اعتماد به نفس ببخشد، شما را شاد کند، و به طور کلی شما را به کار در مسیر هدف های بزرگتر سوق دهد.

2.کمی استراحت کنید

همه ما محدوده توجه محدودی داریم. یا حوصله مان از کاری که انجام می دهیم، سر می رود یا آنکه عملکردمان تحت تاثیر قرار می گیرد. چیزی که می تواند مفید باشد، استراحت های کوتاه بین کارتان است.

اگر به سختی بر روی موضوعی کار می کنید و احساس می کنید حواستان پرت می شود یا آنکه علاقه تان را نسبت به موضوع از دست داده اید، یک استراحت کوچک می تواند موثر واقع شود.

در فواصل منظم دراز بکشید و استراحت کنید. هم چنین می توانید با دوستی تماس بگیرید و با او صحبت کنید یا آنکه قسمتی کوتاه از سریالی را تماشا کنید.

علاوه بر این، استراحت های طولانی را نیز در نظر بگیرید. برای مثال، اگر برای چندین ماه است که به سختی بر روی پروژه ای کار می کنید، شاید بهتر است آخر این هفته را مرخصی بگیرید و به یک تعطیلات کوتاه مدت بروید.

استراحت کردن به شما انرژی دوباره می بخشد و به شما حسی از قدرت تجدید شده و انگیزه ای برای بازگشت به کار، به شما می دهد.

3.روز خود را ساماندهی کنید

هنگامی که برای روزتان برنامه ریزی می کنید، تصور روشنی از وظایف پیش رو خواهید داشت. شما می دانید که چه کاری باید انجام شود و چگونه می توانید یک رویکرد سیستماتیک را در برنامه روزانه خود لحاظ کنید.

تاثیر دیگر، اینست که می تواند به شما در صرفه جویی در زمان تان کمک کند. هنگامی که بدون هیچ برنامه ای در روزتان غرق می شوید، تمایل دارید که با جریان حرکت کنید و ممکن است که به چندین کارتان نرسید یا آنکه زمان زیادی را صرف انجام تنها یک کار خاص کنید.

اما، اگر در ابتدای روز یا از شب قبل، برای آن روزتان برنامه ریزی کنید می توانید خود را از نظر ذهنی آماده کنید تا وظایف خاصی را در مهلت خاصی که برای خود تعیین کرده اید به پایان برسانید.

می توانید از کمک سازمان دهنده ها یا یک دفترچه یادداشت برای یادداشت کردن کارهای روزانه خود استفاده کنید. آنها را بر اساس اولویت ها دسته بندی کنید. تعداد زیادی ابزار آنلاین برای کمک به ساماندهی روزتان وجود دارند.

4.از خودتان بپرسید "چرا"؟

  • به سمت چه هدفی در حال حرکت هستید؟
  • برای چه هدفی نیاز به انگیزه دارید؟

جایی در میانه راه، اشتیاقتان برای ادامه دادن را از دست می دهید و این دلیلی است که نیاز دارید، تا به خود انگیزه بدهید.

هنگامی که خود را بدون انگیزه و علاقه می دانید، از خودتان بپرسید که چرا این هدف در ابتدا آنقدر مهم بود. به خود، فوایدی را که از کامل کردن این هدف عایدتان می شود را یادآوری کنید.

شما به سوی هدفی در حال حرکت بوده اید و احتمالا مسیر زیادی را از ابتدا طی نموده اید. در مسیر رسیدن به هدفتان، ممکن است که دلیل آنکه چرا در حال انجام کاری که به آن مشغول هستید را فراموش کنید.

5.به خودتان پاداش بدهید

پاداش دادن به خودتان، به خصوص پس از پایان یک کار ، می تواند یکی از بهترین راه ها برای دادن انگیزه به خودتان باشد.

این موضوع از لحاظ علمی نیز اثبات شده است. مغز شما، پاداش را با احساسات مثبت همراه می داند. زمانی که به خودتان پاداش می دهید، مغزتان این اتفاق را با احساسات خوب همراه می سازد، که این به شما انگیزه مضاعف می دهد تا بتوانید پاداش بیشتری دریافت کنید.

6.یک دوست و همراه پیدا کنید

دوستی با علایق مشابه پیدا کنید، تا بتوانید با هم به اهداف مشترکتان برسید. اولا، این می تواند بسیار لذت بخش باشد. دوما، اگر به بیراهه منحرف شوید، دوستتان می تواند شما را تشویق کند یا آنکه در سختی ها همراهتان باشد و بالعکس.

هم چنین داشتن کسی در کنارتان که شما را بفهمد و  هنگام درد و دلتان به شما گوش کند، می تواند بسیار مفید باشد.

7.روزتان را زود آغاز کنید

کسانی که شب ها بیدار هستند ممکن است که این موضوع را دوست نداشته باشند اما حقیقت این است که هر چه زود تر روزتان را شروع کنید، احتمال آنکه بیشتر به کارهایتان برسید، بیشتر است.

شما بیشترین بهره وری را در ساعات ابتدایی روز دارید، پس چرا از آن به بهترین نحو ممکن استفاده نکنید؟

کار های ضروریتان را قبل از دیگر کارهایتان انجام دهید، زمانی که سطح انگیزه تان در بالاترین حد خودش قرار دارد. به محض آنکه تمام کار های ضروری و مهم از سر راه برداشته شدند، می توانید فعالیت های تفریحی را در برنامه تان بگنجید و از کمی استراحت لذت ببرید.

زود از خواب بیدار شدن، می تواند در کاهش سطح استرس تان و مدیریت زمانتان موثر باشد. دیگر نیازی نیست با عجله در صبح، فراموش کردن چیز ها و ... دست و پنجه نرم کنید.

اگر به زود بیدار شدن عادت ندارید، می توانید با نیم ساعت زود تر بیدار شدن از زمانی که معمولا بیدار می شوید، شروع کنید. در نهایت، میتوانید روزتان را با طلوع افتاب که بهترین زمان برای بیدار شدن است، آغاز کنید.

8.اهدافتان را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید

تمام ایده ی تعیین اهداف برای خودتان، برای آن است که یک مسیر مشخص و جهتی معین پیدا کنید، تا به آنچه در ذهنتان است دست یابید.

همواره هدفی بزرگ وجود دارد که در حال حرکت به سوی آن هستید، اما، هنگامی که هدفی بزرگ در سر دارید، حرکت به سوی آن ممکن است خسته کننده باشد. برای مقابله با این مورد، میتوانید هدف بزرگتان را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید.

9.تمرکز

مهم نیست چه قدر بزرگ یا کوچک، هنگامی که بر روی چیزی در حال کار هستید، سعی کنید تا تمام تمرکزتان معطوف به آن کار باشد.

ما در دنیایی با سرعت زیاد، جایی که هر چیزی با یک کلیک در اختیارمان است، زندگی می کنیم، و این باعث می شود تا به آسانی حواسمان پرت شود. در این زمان، بیش از هز زمان دیگر، ضروری است تا به کاری که می کنیم نهایت توجه را داشته باشیم.

تمرکز راه را برای شفاف اندیشیدن، توانایی حل مسئله بهتر، استنتاج و تصمیم گیری بهتر را باز می کند.

10.کمی به خودتان آسان بگیرید

زندگی بالا و پایین دارد. روزهایی هستند که پر از انگیزه و نشاط هستید و روز هایی هستند که به سختی از رخت خوابتان بیرون می آیید، چه برسد بخواهید به کار هایتان برسید.

روزهایی که سطح انرژی تان پایین است، به عاملی جانبی برای آنکه شما را به حرکت سوق دهد، نیازمندید.

اما، این ضروری است که به یاد داشته باشد که شما یک انسان هستید و این که برخی از روزها حس و حال انجام کاری را نداشته باشید، عادی است. خود را در این مورد سرزنش نکنید.

به خودتان سخت نگیرید، آنچه در توانایی تان است، انجام دهید. فشار آوردن مداوم به خودتان ممکن است به فرسودگی تان منجر شود و استرس زیادی بهتان وارد کند.

منبع: Best Ways to Motivate Yourself

حسین قلاب دوز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز يكشنبه، 30 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!