دسته : سیاست
شماره : 13254228738
تاریخ : 25 فروردين 1400
نماینده روسیه: از غنی سازی 60 درصدی ایران خوشحال نیستیم آنهایی که دست به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای در نطنز زدند احتمالا به دنبال تضعیف روند احیای برجام بودند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین ، در پاسخ به توضیحات ایران درباره جزئیات غنی سازی 60 درصدی تاکید کرد که ایران همواره در گام های برجامی خود شفاف عمل کرده است.

میخائیل اولیانوف در واکنش به شفاف سازی های "کاظم غریب آبادی" نماینده ایران در سازمان های بین المللی وین در خصوص غنی سازی 60 درصد با آبشار های IR4 و IR6 نوشت: ایران مثل همیشه در اقدامات انحرافی خود از برجام کاملا شفاف بوده است.

اولیانوف در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ برجام گفت: نیازی به گفتن این مطلب نیست که ما از این مسئله (غنی سازی 60 درصدی) خرسند نیستیم اما عادت داریم که بزرگ فکر کنیم. ما باید نه بر مشکلات فعلی بلکه روی احیای برجام متمرکز شویم. اگر موفق شویم این مسئله و دیگر موضوعات به زودی مرتفع خواهد شد.

کاظم غریب آبادی روز گذشته در پیامی اظهار داشت: غنی سازی هگزافلوراید اورانیوم تا 60 درصد در دو آبشار سانتریفیوژهای IR4 و IR6 در نطنز انجام خواهد شد. اصلاحات این فرآیند آغاز شده است و ما انتظار داریم که هفته آینده محصول مورد نظر جمع آوری شود. این محصول به طور قابل توجهی کیفیت و کمیت محصولات رادیودارویی را بهبود خواهد بخشید.

غنی سازی 60 درصدی ایران نتیجه اقدامات خرابکارانه است

پیش از این ، نماینده روسیه آغاز غنی سازی 60 درصدی ایران را نتیجه اقدامات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای ایران در نطنز توصیف کرده بود. اولیانوف در پیامی توئیتری نوشته بود: آنهایی که دست به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای در نطنز زدند احتمالا به دنبال تضعیف روند احیای برجام بودند. آن ها پیامدهای احتمالی قابل توجه را دست کم گرفتند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه 1+4 در وین حضور دارد. بعدازظهر سه شنبه 24 فروردین از آغاز غنی سازی 60 درصدی خبر داد. وی در این باره گفت:

ایران امروز در نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی 60 درصدی را آغاز می کند. هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین های صدمه دیده اضافه می شود.