دسته : سیاست خارجی
شماره : 13254228727
تاریخ : 24 فروردين 1400
نه کمتر از توافق سال 2015 را می‌پذیریم و نه بیشتر از آن می خواهیم باز کردن پای رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر بی ثبات کننده و تنش زا ، در منطقه خلیج فارس ، اقدامی خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رئیس جمهور در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اهمیت روابط ایران و روسیه و لزوم بهره گیری از ظرفیت های دو کشور برای ارتقای روابط در همه زمینه ها به ویژه روابط اقتصادی و تجاری و با اشاره به اراده مقام های عالی دو کشور برای ارتقای مناسبات ، بر لزوم توسعه روابط در راستای منافع متقابل بدون تاثیرپذیری از فشارهای خارجی تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در دیدار با سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه ، با اشاره به علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های منطقه ای ، از توسعه این همکاری ها با هدف کمک به برقاری صلح و ثبات در منطقه به عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد.

روحانی در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت ، صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود، بر لزوم توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته ، تاکید کرد.

تنها راه آمریکا بازگشت به برجام است

وی با قدردانی از مواضع و حمایت های مسکو از مذاکرات هسته ای ، بر تدوام تلاش ها برای حفظ و احیای برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین المللی که الگویی برای حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، تاکید کرد و گفت: امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام ، لغو تحریم ها است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: حرکت دو کشور در این خصوص نشان دهنده نگاه مشترک در مورد مسائل بین المللی از جمله برجام است، همچنین امروز برای اینکه بتوانیم برجام را احیا و فعال کنیم ، همکاری دو کشور به طور قطع موثر خواهد بود. ما در واقع می خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال 2015 برگردد، و همه طرف های برجام ، همان قول ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هرآنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن به دست آوریم.

روحانی با اشاره به مشکلات و بحران های منطقه ای از جمله بحران یمن و سوریه بر تداوم همکاری ها و تبادل نظر ایران و روسیه به عنوان دو کشور تاثیرگذار منطقه برای حل و فصل بحران ها و مشکلات منطقه ای تاکید کرد و افزود: باز کردن پای رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر بی ثبات کننده و تنش زا ، در منطقه خلیج فارس ، اقدامی خطرناک است.

لزوم مشارکت دو کشور در تولید واکسن کرونا

وی با اشاره به همکاری های خوب دو کشور در حوزه های سیاسی و منطقه ای ، بر ضرورت تقویت مناسبات اقتصادی و همچنین تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات و پروژه های مشترک اقتصادی دو کشور در حوزه نفت ، انرژی و حمل و نقل و همکاری دو کشور در حوزه هسته ای در ساخت دو نیروگاه در بوشهر و همچنین سوخت نیروگاه و ایزوتوپ ها ، با استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی تاکید کرد.

روحانی در این دیدار با اشاره به موفقیت های روسیه در زمینه کرونا و توفیق در ساخت واکسن ، تسریع در ارسال محموله های واکسن ساخت این کشور به ایران را مورد اشاره قرارداد و بر لزوم تسریع در راه اندازی خط تولید مشترک واکسن در کشورمان تاکید کرد.