دسته : دفاعی
شماره : 13254228535
تاریخ : 18 فروردين 1400
فلسفه اهدای نشان فداکاری به دانشگاه افسری امام علی (ع) دانشگاه افسری امام علی (ع) در دوران دفاع مقدس خدمات بسیاری را انجام داده است که مهم ترین آن اعزام دانشجویان این دانشگاه به دستور شهید نامجوی به جبه های نبرد حق علیه باطل در دومین روز از آغاز جنگ است

نشان های متعددی در ارتش و نیروهای مسلح کشورمان وجود دارد که هر کدام در ازای انجام یک کار مشخص و یا نشان دادن شجاعت و انجام ایثار و فداکاری به اشخاص اعطا می شود. اما نشانی که از سوی فرمانده کل قوا به دانشگاه افسری امام علی (ع) اعطا شد معنای خاصی دارد.

نشان فداکاری که اعطایی مقام معظم رهبری به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نماد ایثار و از خود گذشتگی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و دفاع کرده اند. این نشان به پاس گرامیداشت یک هزار و 184 شهید دانشگاه افسری امام علی (ع) به ارتش جمهوری اسلامی ایران اعطا شد.

از اهداف اعطای نشان عالی مرتبه می توان موارد زیر را برشمرد

*ارج نهادی به خدمات و ایثارگری های فرماندهان دانش آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) در دوران دفاع مقدس.

*الگو قرار دادن ایثارگری ها و جان فشانی های فرماندهان دانش آموخته دانشگاه افسری در دوران دفاع مقدس به منظور تداوم راه آنان توسط دانشجویان این دانشگاه

*ایجاد روحیه سلحشوری و ارتقا روحیه ملی و توان دفاعی کارکنان آجا به ویژه جوانان دانشگاه های افسری به عنوان یک مولفه ملی در قالب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا.

*بهره مندی از پشتوانه معنوی و سابقه ایثار و فداکاری و نیز ادای احترام به مقام شامخ فرماندهان شهید دانشگاه افسری امام علی (ع)

*تجدید میثاق با آرمان های فرماندهان والامقام ارتش جمهوری اسلامی ایران

*ایجاد معرفت هویت جهادی ، ایثار و فداکاری و برجسته سازی اقتدار ارتش در سطح ملی

*ایجاد یک وحدت رویه و اعتبار بخشی مادی و معنوی به پرچم و نشان قداکاری و ایثار ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف کشوری و لشگری

دانشگاه افسری امام علی (ع) در دوران دفاع مقدس خدمات بسیاری را انجام داده است که مهم ترین آن اعزام دانشجویان این دانشگاه به دستور شهید نامجوی به جبه های نبرد حق علیه باطل در دومین روز از آغاز جنگ است. البته نقش این دانشگاه افسری در جنگ 34 روزه خرمشهر در مقابل دشمنان تا بن دندان مسلح هم بسیار حائز اهمیت است.

این نشان از اجزائی مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آنها معنا و مفهوم خاصی به همراه دارند، البته نشانه ها و مدال های سربازی شجاعت و سلحشوری به دلیل اینکه به دنبال انتقال یک مفهوم هستند عموما در تمام کشورهای دنیا دارای عناصر طبیعی شبیه به یکدیگر هستند. معنا و مفهوم اجزای تشکیل دهنده نشان فداکاری ارتش به شرح زیر است:

ستاره 5 پر

درجه افسری در ارتش جمهوری اسلامی ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان به شکل یک ستار 5 پر طلایی است که خود سمبلی از ستاره قطبی در آسمان شب است. این ستاره در طول تاریخ بشر به مثابه راهنما و مسیریاب انسان ها شناخته می شود، ستاره افسری که بر دوش دانش آموختگان دانشگاه افسری می نشیند نشانه ای از این است که آنان راهنمای افراد یگان خود هستند و نگاه سرباز به مسیری است که او معین می کند.

ستاره 8 پر نقره ای

ستاره 8 پر به هشت سال دفاع مقدس اشاره دارد که مفاهیم عالیه برگرفته از هشت سال دفاع قهرمانانه ملت و نیروهای مسلح است و استفاده از این نماد ، بیانگر این حقیقت است که همواره باید تجربیان و دستاوردهای مقدس دفاع مقدس به صورت درخشان در مقابل دیدگان نسل امروز و فردای میهن اسلامی زنده نگه داشته شود. همچنین در میان 8 شعاع اصلی 48 ستاره کوچکتر قرار گرفته که به 48 هزار شهید ارتش اشاره دارد.

ستاره طلایی 5 پر خونین پیکر

تعداد یک هزار و 184 شهید دانش آموخته دانشگاه افسری برای حراست از آرمان های ملت ایران در دوران دقاع مقدس جان خود را فدا کردند و پیکر آنان به خود پاکشان آغشته شده است. نماد این شهیدان راه وطن در نشان فداکاری با ستاره طلایی خونین و 5 گل لاله احاطه شده که نشانگر تدوم راه شهیدان است. عدد 5 اشاره به مفهوم دینی پنج تن آل عبا نیز دارد که معنا و روح این ایثارگری است. گل لاله هم در فرهنگ مردم ایران اسلامی به مطلوبیت مقام شهادت و زنده بودن راه شهیدان اطلاق می شود.

کتاب و شمشیر و پرچم ایران ، نشان دانشگاه افسری امام علی (ع)

بخش اصلی نشان دانشگاه افسری امام علی (ع) ترکیبی از کتاب و شمشیر است، کتاب در نشان دانشگاه افسری از یک سو مفهوم قرآن است و از سوی دیگر به معنای دانش است. شمشیر به معنای دفاع از آرمان های دینی است و ترکیب این دو مفهوم "حملوا بسائرهم علی اسیافهم" را تداعی می کند. پرچم در شکل دایره ای سپر و پرتوهای نور در ارتفاع آن هم به مفهوم حراست از میهن و درخشش و جاودانگی آن با وجد نیروهای مسلح آگاه و بصیر و توانمند است.

برخی فرماندهان شهیدی که نشان فداکاری ارتش به آنان تعلق گرفت

این نشان به فرماندهان شهید و گرانقدری همچون امیر سرلشکر "ولی الله فلاحی" ، امیر سپهبد "سید محمدولی قرنی" ، امیر سپهبد "علی صیاد شیرازی" ، امیر سرلشکر "منصور ستاری" و امیر سرلشکر "سید موسی نامجوی" ، امیر سرلشکر "مسعود منفرد نیاکی " ، امیر سرلشکر "حسن آبشناسان" ، مرحوم امیر سرلشکر "محمد سلیمی" ، مرحوم امیر سرلشکر " قاسمعلی ظهیرنژاد" و همچنین به صورت افتخاری به سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اعطا شده است.