دسته : سیاست
شماره : 13254228503
تاریخ : 17 فروردين 1400
ظریف با رئیس جمهور قرقیزستان دیدار کرد قزاقستان و ترکمنسات مقاصد بعدی سفر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزیر امور خارجه کشورمان در دومین مقصد سفرش به چهار کشور آسیای مرکزی در بیشکک پایتخت قرقیزستان به سر می برد. ظریف پس از دیدار و گفتگو با همتای قرقیز خود با "صادیر چاپاروف" رئیس جمهور قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد.

محمدجواد ظریف ضمن تبریک انتخاب چاپاروف به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان ، به ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف اشاره و با قدردانی از رئیس جمهور قرقیزستان برای توجه به روابط دو جانبه ، بر ضرورت پیگیری تصمیمات دور پیشین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و همچنین آمادگی برگزاری اجلاس سیزدهم این کمیسیون تاکید کرد.

ظریف با تاکید به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور ، رفاه ، امنیت و آرامش مردم قرقیزستان را برای کشورمان با اهمیت ارزیابی کرد.

صادیر چاپاروف هم در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران ، وجود مراودات سیاسی و استمرار آن بین دو کشور را بیانگر علاقه دو طرف برای ارتقای سطح همکاری ها خواند و با ابراز خرسندی از روابط پارلمان های دو کشور ، وجود ظرفیت بالا برای همکاری های اقتصادی خصوصا در حوزه های کشاورزی ، دارویی و ساخت و ساز را مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور قرقیزستان همچنین مراتب قدردانی خود را از کمک های انسان دوستانه ایران در زمینه کرونا اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز هم با همتای قرقیزستانی خود دیدار و گفتگو کرد، روسلان کازاکبایف ضمن قدردانی از کمک های بشردوستانه ایران به مردم این کشور در زمینه مقابله با کرونا ، آمادگی کشورش را برای همکاری های همه جانبه با ایران در حوزه های کشاورزی ، تولید دارو و ساخت نیروگاه های برقی و آبی اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پیش از این به ازبکستان سفر و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد، قزاقستان و ترکمنسات مقاصد بعدی سفر امور خارجه ایران به آسیای مرکزی است. ظریف در هفته ای که گذشت هم سفری دو جانبه به تاجیکستان داشت و ضمن رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور در نهمین کنفرانس قلب آسیا – روند استانبول درباره افغانستان شرکت و با برخی مقامات شرکت کننده از جمله رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفتگو کرد.