دسته : اجتماعی
شماره : 13254227718
تاریخ : 15 اسفند 1399
واکنش سازمان محیط زیست به حضور مار و سنمدر در هفت سین برخی شهروندان به طور کلی خرید و فروش هرگونه ای که جزو حیات وحش به شمار می رود تخلف محسوب می شود و با متخلف برخورد خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، با نزدیک شدن به حال و هوای ایام نوروز در این روزها یکی از سنت های باستانی ایرانیان چیدن سفره هفت سین است. اما در سال های اخیر حیواناتی مانند مار ، لاک پشت و سمندر سر از این سفره درآورده اند که بنابر اعلام سازمان محیط زیست این کار تخلف است و متخلفان را به مراجع قضائی معرفی خواهد کرد.

شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت از حیات وحش سازمان محیط زیست، در مورد خرید و فروش حیوانات و گیاهان در آستانه نوروز گفت: یگان حفاظت از محیط زیست در راستای مقابله با این امر بخشنامه کرده تا با هرگونه خرید و فروش گونه های حیات وحش برخورد شود، همچنین دفتر حیات وحش نیز به همه استان ها ابلاغ کرده تا با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد کنند.

حیات وحش هیچ جایگاهی در سفره هفت سین با قدمت هزاران سال نداشته اند


منتظمی در ادامه افزود: متاسفانه چند سالی است که شاهد خرید و فروش حیات وحش مانند مار ، لاک پشت و سمندر لرستانی برای تزئین سفره هفت سین هستیم درحالی که حیات وحش در سفره هفت سین با قدمت هزاران ساله هیچ جایگاهی نداشته است، از این رو سازمان حفاظت از محیط زیست با این رفتار برخورد می کند و علاوه بر جریمه متخلفان ، به عنوان یک تخلف به مراجع قضائی معرفی می شوند.

وی با اشاره به اینکه این برخورد همه گونه هایی که در معرض خطر قرار دارند و حمایت شده هستند را شامل می شود، عنوان کرد:

به طور کلی خرید و فروش هرگونه ای که جزو حیات وحش به شمار می رود تخلف محسوب می شود و با متخلف برخورد خواهد شد. البته این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد ، در این حوزه بارها اعلام کردیم که رسانه ها و تشکل ها می توانند به ما کمک کنند ، در بحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شاید ضعیف عمل شده و بسیاری افراد نمی دانند که خرید و فروش و نگهداری خیلی از گونه ها تخلف است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سامان محیط زیست در پایان گفت: بنابراین در این روند اگر با متخلفی مواجه شویم علاوه بر اینکه هم گیاه و یا حیوان از متخلف گرفته می شود و هم به مراجع قضائی معرفی می شوند. شامل جریمه هم خواهند شد که توقیف متخلفان و تحویل به مراجع قضائی با نظارت یگان محیط زیست انجام می شود.