دسته : بین الملل
شماره : 13254227710
تاریخ : 14 اسفند 1399
تکرار یک ادعا واهی در اتحادیه عرب، جزایر سه‌گانه متعلق به امارات است وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بار دیگر با تکرار ادعاهای متوهمانه خود بر حق حاکمیت امارات عربی متحده بر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در قطعنامه پایانی این نشست که در جریان جلسه اعضای این کشورها در قاهره پایتخت مصر به تصویب رسید، کشورهای عربی ایران را به نقض حاکمیت امارات متهم کردند و آن‌ را اقداماتی در جهت بی ثبات کردن منطقه و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل خواندند.

امارات عربی متحده مدعی حق مالکیت بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است، ادعایی که جمهوری اسلامی ایران هرگز آن را جدی نگرفته است.

در این بیانیه این اجلاس کشورهای عربی از اقدامات امارات برای آنچه «احیای حاکمیت» بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک خوانده شده، حمایت کردند. همچنین وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از ایران خواستند با حسن نیت برای بهبود روابط با کشورهای عربی گام بردارد و اقدامات عملی برای تنش زدایی با همسایگان خود صورت دهد.

 اعضای اتحادیه عرب خواهان خروج نیروهای ایرانی از این جزیره شده‌اند و اقدام ایران در گشودن دفاتری در بوموسی را محکوم کردند .

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بوده با همکاری شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در دسامبر سال ۱۹۷۱ کشوری تحت عنوان امارات عربی متحده را تاسیس کردند، این در حالیست که ایران پیش از این تاریخ در جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک حضور داشته است.

جمهوری اسلامی همواره ادعای امارات را بی‌اساس خوانده و سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را بخشی از خاک خود و غیر قابل گفتگو معرفی کرده است.

امارات تاکنون چندین بار این ادعای خود را نزد سازمان ملل متحد طرح کرده که شورای امنیت تاکنون اقدام چندانی برای این منظور در دستور کار خود قرار نداده است.