دسته : اجتماعی
شماره : 13254227411
تاریخ : 4 اسفند 1399
ژاپن به کمک بهبود معیشت اهالی ساکن در اطراف تالاب های ایران می آید این پروژه در ادامه همکاری های هفت ساله دولت ژاپن با ایرانی برای احیای دریاچه ارومیه با عنوان " پایدار سازی دستاوردهای احیا دریاچه ارومیه و توسعه تجارب نوآورانه آن برای پایدارسازی محیط زیست و معیشت مردم" شکل گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، معاون محیط زیست دریایی و تلاب های سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به امضای سند سه ساله همکاری مشترک ایران و ژاپن از کمک به معیشت اهالی ساکن در اطراف تالاب های بختگان ، شادگان و تالاب های اقماری دریاچه ارومیه خبر داد.

هدف این همکاری تعمیم تجارب احیای دریاچه ارومیه به دیگر تالاب های کشور است


احمدرضا لاهیجان زاده درباره این همکاری مشترک اظهار داشت: چند سالی است که دولت ژاپن برخی پروژه های توسعه ای را در کشور تعریف و برای آنها در حوزه های مختلف اعتباراتی تامین می کند، البته همه این اقدامات با هماهنگی و موافقت وزارتخانه های مرتبط با آن موضوع کاری انجام می شود. بر این اساس حدود 6 ماه قبل یک پیشنهاد محیط زیستی به دولت ژاپن دادیم و آنان اعلام آمادگی کردند تا در این زمینه با ایران همکاری کنند.

وی در ادامه گفت: بنابراین با اقدامات صورت گرفته قرارداد همکاری بین دفتر عمران سازمان ملل متحد در تهران به نمایندگی از ایران و دولت ژاپن به امضا رسید و طرف همکاری ما دفتر مقیم سازمان ملل در تهران است که بر این اساس سازمان ملل تامین مالی این طرح را از طرف دولت ژاپن انجام خواهند داد. پیشنهاد ما در راستای توسعه تجارب به دست آمده در روند احیای دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی پایدار بود، یعنی خواستیم این تجربیات را به دیگر تالاب های مهم کشور تعمیم دهیم و همچنین ادامه این فعالیت ها را در دریاچه ارومیه نیز داشته باشیم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه این طرح سه ساله است و مبلغ 3 میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شده، عنوان کرد:

اکنون که این همکاری با امضای سند از سوی دولت ایران و ژاپن رسمیت یافت، ما باید پروژه های اجرای این طرح را مشخص کنیم و احتمالا یک تا دو ماه آینده عملیاتی می شود. این پروژه در ادامه همکاری های هفت ساله دولت ژاپن با ایرانی برای احیای دریاچه ارومیه با عنوان " پایدار سازی دستاوردهای احیا دریاچه ارومیه و توسعه تجارب نوآورانه آن برای پایدارسازی محیط زیست و معیشت مردم" شکل گرفت و در استان های فارس ، خوزستان و آذربایجان های شرقی و غربی اجرایی می شود.