دسته : بین الملل
شماره : 13254226725
تاریخ : 8 بهمن 1399
ناکامی جمهوری‌خواهان سنا در غیرقانونی جلوه دادن استیضاح ترامپ نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنا در تلاش بودند تا تلاش برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را بر خلاف قانون اساسی اعلام کنند که در این اقدام خود شکست خوردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، شامگاه سه‌شنبه نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنا در تلاش بودند تا تلاش برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را بر خلاف قانون اساسی اعلام کنند و در رای‌گیری که به این منظور برگزار شد 45 سناتور از این اقدام حمایت کرده و 55 سناتور مخالفت خود را با آن اعلام کردند.

رند پائول، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی کسی بود که تلاش برای غیرقانونی بودن استیضاح ترامپ را به پیش برد ولی علاوه بر هر ۵۰ سناتور دموکرات، 5 سناتور جمهوری‌خواه نیز به این تلاش پائول رای منفی دادند.

برای تصویب استیضاح ترامپ به رای ۶۷ سناتور نیاز است و هم‌اکنون ترکیب سنای آمریکا از منظر شمار سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه مساوی است و هر دو حزب ۵۰ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی این نهاد قانونگذاری را در اختیار دارند.

قانونگذاران حزب دموکرات در کنگره آمریکا، در پی یورش طرفداران دونالد ترامپ به تحریک وی به جلسه مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری منجر به کشته شدن 5 نفر شد،آغاز کردند.

سلسله مراتب استیضاح ریاست جمهوری در قانون اساسی آمریکا ب این ترتیب است که در ابتدا باید طرح استیضاح در مجلس نمایندگان تصویب شود و بعد از آن مصوبه استیضاح به مجلس سنا ارجاع شود. مجلس سنا جلسات محاکمه استیضاح رئیس‌جمهور را به صورت جلسات دادگاه برگزار می‌کند و در انتها نیز درباره آن رای گیری می‌کند.

هرچند که اعضای جمهوری‌خواه در تلاش هستند تا استیضاح ترامپ را به دلیل خروج او از قدرت بی‌معنا جلوه دهند در عوض دموکرات‌ها در تلاش هستند ضمن برگزاری استیضاح او، وی را برای همیشه از مناصب دولتی منع کنند.