دسته : فناوری
شماره : 13254226555
تاریخ : 2 بهمن 1399
روشی جدید در درمان پارکینسون توسط نانوذرات محققان با همکاری چند مرکز پزشکی موفق به ارائه روش درمان جدید برای بیماران مبتلا به پارکینسون شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از اینوویشن اوریجینز، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ماستریخت هلند و موسسه مکس پلانک و KIT آلمان با کمک علی جهانشاهی، محقق ایرانی دانشگاه ماستریخت به تازگی از پیشرفت علمی خود در راستای تحریک مغناطیسی عمقی مغز داشته‌اند، اعلام کرده‌اند.

در حال حاضر در سطح جهانی بیشتر از شش میلیون انسان از بیماری پارکینسون رنج می‌برند.

پارکینسون یک نوع بیماری است که اکثر اوقات با روش درمانی به نام «تحریک عمقی مغز» درمان می‌شود. نحوه عملکرد این روش به این صورت است که در مغز بیمار الکترودهایی به طول چند سانتی متر کار گذاشته می‌شود که موجب می‌شود قسمت‌های خاصی از مغز به واسطه آن تحریک شود. این روش درمانی همواره در حال پیشرفت است اما این به این معنا نیست مه این روش معایبی ندارد. یکی از معایب روش گفته شده این است که روند جراحی پیچیده و سخت است و دیگری این است که بیمار نه تنها یک بار بلکه چندین بار می‌بایست تحت عمل جراحی قرار گیرد و این نیز به این دلیل است که محرک الکتریکی که در مغز کاشته می‌شود به باتری متصل است که باید هر سه تا پنج سال تعویض شود.

بخاطر این دانشمندان چند مرکز پزشکی تصمیم به همکاری با یکدیگر گرفتند تا روشی متفاوت را ارائه دهند که در آن نانو ذرات با بار الکتریکی وارد مغز می‌شوند. این نانوذرات ۵۰ نانومتری هزار برابر کوچکتر از موی انسان هستند و وقتی وارد مغز شوند، می‌توانند از طریق یک میدان مغناطیسی به تحریک قسمت‌های آسیب دیده مغز بپردازند.

پژوهشگران این مطالعه اعلام کرده‌اند که آزمایشات نخستین بر روی موش ها به خوبی انجام شده است.