دسته : فناوری
شماره : 13254226326
تاریخ : 24 دي 1399
تامین روغن مورد نیاز صنعت هوانوردی در ایران ایران در زمینه تولید روغن‌های هوایی که در انحصار 4 شرکت اروپایی و آمریکایی بود خودکفا شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فراز آسمان پارس یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه تولید روغن‌های مصرفی در صنعت هوانوردی است.  برای اولین بار در کشور این شرکت موفق به تولید این روغن‌ها شد و باعث از رونق افتادن بازار واردات این محصول شد. اکنون تمامی شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی روغن مورد نیاز خود را از این شرکت دریافت می‌کنند.

براساس سخنان محمد جواد خواجه مدیر عامل این فناور، روغن‌های هوایی تولید ملی در بخش «هوانوردی عمومی» و «هوانوردی تجاری و جت» مورد استفاده قرار می‌گیرد که مجموعه فناور ما تولید 14 محصول در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: 3 محصول راهبردی شرکت یعنی «روغن موتور جت با استاندارد MIL-PRF23699» و «روغن‌های هیدرولیک با استاندارد MIL-PRF606» و «BMS3-11» قابل استفاده در همه هواپیماهای عملیاتی در بخش نظامی و غیر نظامی ایران فرموله شده و آماده تولید و تست میدانی است.

خواجه افزود: قبلا این کار با کمک و یاری شرکت نفت بهران انجام می‌شد اما به دلیل تحریم شدن این شرکت در بازار جهانی و عدم توانایی تامین افزونه‌های لازم، شرکت دانش بنیان فراز آسمان پارس خود اقدام به تولید این روغن‌ها کرد. به همین خاطر خط تولید روغن‌های مصرفی مجموعه در صنعت هوایی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

این فعال فناور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: خط تولید روغن‌های هوایی را با همراهی و حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری آغاز کردیم و امروز این محصول پاسخ‌گوی نیاز همه شرکت‌های فعال صنعت هوانوردی است و امیدواریم از ابتدای سال 1400، واردات این محصول به کشور کاملا منتفی شود.

خواجه با تاکید بر اینکه این محصول شرکت امکان صادرات نیز دارد، اظهار کرد: هم اکنون نیاز کل دنیا را در این زمینه 4 شرکت بزرگ در اروپا و آمریکا تامین می‌کنند که از این به بعد با به را افتادن خط تولید شرکت ما، ایران هم به لیست این کشورها اضافه می‌شود.

محمد جواد خواجه در ادامه خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود از خروج سالی 7 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد. مصرف این روغن‌ها هر سال 600 هزار لیتر است و قیمت تمام شده این محصول در ایران، 60 درصد هزینه محصولات مشابه تولیدی است