دسته : سلامت
شماره : 13254225563
تاریخ : 12 آذر 1399
فایزر و بایون‌تک از اتحادیه اروپا مجوز خواستند اگر همه چیز خوب پیش برود احتمالا واکسیناسیون شهروندان اروپایی پیش از پایان سال آغاز خواهد شد

شرکت های فایزر و بایون‌تک که از شرکت های پیشگام در ساخت واکسن کرونا هستند، اعلام کردند از آژانس دارویی اروپا خواسته اند تا مجوز استفاده مشروط از واکسن کرونای تولیدی آنها را سریع تر صادر کند. این شرکت ها پیش تر درخواست مشابهی را در آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا و ژاپن مطرح کردند و شرکت بایون تک اعلام کرده است که اگر واکسنش تائید شود می توان استفاده از آن را پیش از پایان سال 2020 در اروپا آغاز کرد. مسئولان این دو شرکت آماده ارسال واکسن به هرجایی هستند. 
 
تکلیف واکسیناسیون در اروپا از اواخر ماه جاری مشخص خواهد شد
در کنار این شرکت ها، شرکت آمریکایی مدرنا هم روز گذشته از مسئولان آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته است تا مجوز استفاده مشروط از واکسن تولیدی خود را صادر کنند. واکسن شرکت های فایزر و بایون تک روی 44 هزار نفر آزمایش شده و اثربخشی 95 درصدی داشته است، حتی در افراد سالخورده که بیشتر آسیب پذیر هستند هم اثربخشی 94 درصدی داشته است. از سوی دیگر، آژانس دارویی اروپا اعلام کرد طی جلسه ای در 29 دسامبر درباره واکسن "فایزر و بایون تک" تصمیم خواهند گرفت، گرچه سخنگوی این آژانس گفت این نهاد امکان دارد تا 12 دسامبر واکسن تولیدی شرکت مدرنا را تائید کند. 
 
 
طبق گفته رئیس کمیسیون اروپا، اگر همه چیز خوب پیش برود احتمالا واکسیناسیون شهروندان اروپایی پیش از پایان سال آغاز خواهد شد. وی با تاکید بر آن که این کار گام بزرگی به سوی زندگی عادی خواهد بود از شهروندان اروپا خواست که تا پایان یافتن واکسیناسیون مناسب برای از میان بردن این ویروس همچنان به مقررات بهداشتی عمل کنند.