دسته : بین الملل
شماره : 13254225546
تاریخ : 11 آذر 1399
ارتش جمهوری آذربایجان پس از 28 سال وارد لاچین شد طبق توافق اتمام جنگ در منطقه قره باغ ، نیروهای ارتش آذربایجان صبح امروز پس از 28 سال وارد لاچین شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد ارتش این کشور صبح امروز پس از28 سال وارد لاچین شد. 

ارتش  ارمنستان در پی توافق صلح آخرین شهرستان اشغالی را ترک کردند. جنگ ۴۴ روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه در توافق سه جانبه به پایان رسید. پیش از این چهار شهرستان فضولی‏، قبادلی، زنگیلان و جبراییل در خلال جنگ ۴۴ روزه از اشغال آزاد شده بود. 

پیشتر دولت ارمنستان شهرهای  «کلبجر» و «آغ‌دام» را به جمهوری آذربایجان واگذار کرده است. این آخرین فرصت برای شهروندان ارمنستانی محسوب می‌شود که باید این منطقه را ترک کنند  

با بازپس دادن اراضی اشغالی، یک هزار و ۹۶۰ نیروی روسیه در قالب نیرو‌های حافظ صلح به همراه ۹۰ خودروی زره پوش و ۳۸۰ خودروی نظامی در امتداد جاده لاچین به ارمنستان مستقر میشوند. طبق توافق به عمل آمده برای افزایش اثر بخشی آتش بس، مرکز آشتی برای نظارت بر روند صلح ایجاد می‌شود. 

حال با این شرایط حدود یک میلیون نفر که از قره باغ کوهستانی اخراج شده بودند دوباره به مناطق آزاد شده برمی گردنند. لاچین با وسعت بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر مربع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان واقع شده و ذخایر معدنی غنی دارد. لاچین سومین شهرستانی است که ارمنی‌ها پس از توافق آن را ترک می‌کنند.