دسته : ورزشی
شماره : 13254225041
تاریخ : 24 مرداد 1399
ناراحتی ستاره مسلمان آرسنال از این باشگاه به خاطر مسلمانان اویغور عدالت در مورد همه رعایت شود. ای کاش مردم یک چنین جنبشی را هم برای حمایت از مسلمانان انجام می دادند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از تسنیم، مسوت اوزیل ستاره تیم آرسنال از این باشگاه به خاطر اعلام برائت از بیانیه اخیر خود در حمایت از مسلمان های اویغور چین گلایه کرد. چندی پیش گزارش هایی منتشر شد حاکی از آنکه دولت چین با هدف کاهش احتماش آشوب از سوی اقلیت های مذهبی در این کشور، نزدیک به یک میلیون نفر را دستگیر کرده است که در ان میان گروه زیادی از مسلمانان اویغور هم وجود داشته اند. 
 
اوزیل در آن زمان در واکنش به این خبر بیانیه ای با این مضمون منتشر کرد:
 
" آنها قرآن ها را آتش می زنند، مساجد را می بندند، مدارس مسلمانان را تعطیل می کنند و آنهایی که تعالیم دینی می دهند را می کشند. آنها مردان مسلمان را به اجبار به کمپ می برند و خانواده آنها را آواره می کنند. مسلمانان سایر کشور ها اما ساکت هستند و هیچ صدایی شنیده نمی شود." 
 
پست اوزیل راجب مسلمانان اویغور
 
در واکنش به بیانیه اوزیل، باشگاه آرسنال بیانیه جداگانه ای را در صفحه خود در شبکه اجتماعی "وبیو" چین منتشر کرد که در آن آمده بود: درباره اظهارات عنوان شده از سوی مسوت اوزیل در شبکه های اجتماعی، باشگاه آرسنال باید اعلام کند که آن اظهارات، ابراز اعتقادات شخصی بازیکن بود و باشگاه آرسنال همیشه خودش را ملزم به اصل عدم دخالت در مسائل سیاسی دانسته است. 
 
زندگی مسلمانان هم مهم است
اوزیل که ظاهرا از واکنش باشگاه آرسنال خرسند نیست، با اشاره به اعلام حمایت رسمی این باشگاه از جنبش "زندگی سیاه پوست ها مهم است" به سایت اتلتیک گفت: همه انسان ها یکسان هستند، فرقی نمی کند که شما چه مذهب، رنگ یا قومیتی داشته باشید. همه ما انسان و مانند یکدیگر هستیم، چیزهایی که من گفتم، علیه مردم چین نبود بلکه در انتقاد از وضعیتی بود که مسلمانان اویغور داشتند و ظلم هایی بود که در حق آنان صورت می گرفت. من از این ناراحت بودم که چرا دیگران مانند سایر مسلمانان به آنها کمک نمی کنند، من به آرسنال چه در داخل زمین و چه بیرون از آن خدمت های زیادی کرده ام و به همین دلیل واکنش این باشگاه به صحبت هایم مرا نا امید کرد. 
 
 
آنها می گویند در سیاست دخالت نمی کنند، اما این یک مسئله سیاسی نیست. ضمن اینکه باشگاه در مسائل دیگری خودش را دخالت می دهد، در آمریکا و زمانی که شاهد قتل "جورج فلوید" بودیم، دنیا یکصدا شد تا بگوید زندگی سیاهپوستان مهم است. البته این هم درست است اما همه ما یکسان هستیم، پس باید عدالت در مورد همه رعایت شود. ای کاش مردم یک چنین جنبشی را هم برای حمایت از مسلمانان انجام می دادند، چون آرسنال کلی بازیکن و هوادار مسلمان دارد و مهم است که دنیا بگوید زندگی مسلمانان هم مهم است.