دسته : تحلیل اقتصادی
شماره : 13254224863
تاریخ : 2 مرداد 1399
راهکارهای ضرر کمتر در اصلاح شاخص شاخص بورس در بازه زمانی خاصی برخلاف موج اصلی حرکت خواهد کرد. به صورت کلی سهم به صورت یک ‌باره صعود یا نزول نخواهد کرد و اغلب به صورت پلکانی بالا یا پایین خواهد شد.

وقتی که احساس شود شاخص بورس بیش از اندازه واقعی خود رشد کرده‌ است ,سرمایه ‌گذاران اقدام به فروش سهام خود میکنند و باعث افزایش عرضه در بازار میگردند و بازار را متوقف و وارد فاز جدیدی میکند که  این دوران را  دوران اصلاح شاخص بورس می ‌نامند.

 با ورود سهامداران تازه وارد به بازار سرمایه که تجربه انجام معاملات و آگاهی کافی در خصوص روند سوددهی و به صورت کلی روندی که بازار در مقاطع زمانی مختلف از لحاظ قیمتی و زمانی طی می کند را ندارند، کمی بازار خطرناک می شود و چنانچه ورود نقدینگی مناسب به بازار سرمایه صورت نگیرد، امکان اصلاح شاخص بورس چه به صورت مقطعی و چه اصلاح قیمتی مناسب تر، را شاهد خواهیم بود.

اغلب این روند بدین شکل است که سهامدار حقوقی با توجه به عدم اطلاع سهامداران تازه وارد و سرمایه هایی که بی مهابا وارد سهام های حبابی که سود خود را کرده اند، دست به فروش میزند و سهامداران تازه کار که از روند این طور بازی های بورسی ، کد به کد و … اطلاعی ندارند هم به دنبال آن دست به فروش سهام هایی هرچند ارزشمند میزنند و بازار ریزش را تجربه خواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که این میتواند یک دلیل برای ریزش شاخص بورس به حساب آید و اتفاقات سیاسی در ایران و جهان ، روند سودسازی شرکت ها ، تحریم ، نرخ تورم ، نرخ سود بانکی ، روند قیمتی طلا و دلار و … قادر هستند که بر تک تک سهام های بورس و به صورت کلی بر شاخص کل بورس  اثر بگذارند و بعضا آن را وارد اصلاح نمایند.

در این روزها که تحلیل‌گران بسیاری بر این باورند بورس در بهترین دوران تاریخی خود قرار دارد، عموم مردم برای گرفتن کدهای بورسی و ورود به بورس تشویق شده‌اند، نقدینگی از تمامی بازارها فروکش کرده و وارد بازار بورس می‌شود و شاخص کل کانال‌شکنی‌های پی در پی را پشت سر می‌گذارد، نگرانی‌هایی برای وضعیت بورس در سال آتی پیش می‌آیددر شرایط کنونی بازار بورس که شاخص کل بورس با سرعت بسیار زیادی به سمت اهداف خودش در حرکت هست، حفظ امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است. در واقع اصلاح شاخص بورس یعنی اینکه حباب قیمتی که در بعضی از سهام های کمتر ارزشمند و یا به صورت کلی در شاخص کل تاثیر گذاشته است و آن را به سمت عددهای بالاتر پرتاب کرده است، بترکد و شاخص کل روند نزولی به خود بگیرد و اندکی قیمت های سهام های مختلف را به سمت ارزش ذاتی آن ها ببرد. امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس میتوان نکاتی را  رعایت نمود و مهم تر از همه اینکه در این روند صعودی قدرتمند بازار، طمع نکنیم و اجازه ندهیم بازار روی تصمیمات ما اثرگذار احساسی  بگذارد . 

 در دوران اصلاح شاخص اکثر  شرکت ‌های حاضر در بورس به افت قیمتی دچار می شوند، ولی در زمان ریزش شاخص با منفی شدن دسته ‌جمعی سهام شرکت ‌ها روبرو خواهیم بود. در این هنگام با تشکیل “سریع” و “طولانی ‌مدت” صف ‌های فروش، ارزش سهام شرکت ‌ها به شدت و در کوتاه ‌ترین زمان کم خواهد شد

چگونه از ریزش های بازار بورس در امان بمانیم؟

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که برای خرید و فروش و انجام معاملات خود استراتژی تعیین کنید و بی هدف وارد هر سهمی نشوید.

وقتی که وارد سهمی شدید، باید عددی را به عنوان حد ضرر و عددی را هم به عنوان حد سود برای خودتان در نظر بگیرید و سعی کنید که این اعداد را مد نظر خود داشته باشید.

سهم هایی هستند که با توجه به مبتدی بودن سهامدارن و مثبت محض بودن بازار، به قیمت هایی رسیده اند که با ارزش ذاتی هر سهم خود تفاوت زیادی دارد.  سهامدارانی که قصد دارند به این سهم ها ورود کنند باید سهام هایی با ارزش بالا خریداری کنند که به نوعی از بازار عقب مانده اند و یا رشد های سریع عجیبی مانند دیگر سهام های هم گروهی خود را تجربه نکرده اند.

 پول خودتان را به ۵ الی ۱۰ قسمت تقسیم کنید و تلاش کنید که هر قسمت از پولتان را به بهترین و بنیادی ترین سهام یک گروه خاص بورسی، وارد کنید و از سهام های ارز محور ، سهام های خودرویی ، سهام های بانکی ، سهام های پتروشیمی و … در سبد سهامی خود داشته باشید تا سرمایه خود را در برابر تحریم و یا هر مسئله دیگری که امکان دارد برای یک سهم و یا یک صنعت خاص رخ دهد، ایمن کرده باشید.

 با گفته اشخاصی که خود را سیگنال دهنده معرفی می نمایند,خرید نکنید .در واقع هیچ کس دلسوز تر از شما برای سرمایه تان نیست و تلاش کنید که فرآیند یادگیری تحلیل در بورس را آموزش ببینید و  وارد سهام هایی با تحلیل و مبنای تحلیلی شوید و نه سهم هایی که شایعه و یا سیگنال در روند خرید و فروش آنها تفاوت ایجاد کرده است.

سعی کنید وارد سهام هایی که سودهای کلانی در سال گذشته و یا بعضا در ماه های اخیر داده اند، نشوید و تلاش کنید سهم هایی را به سبد بورسی خود اضافه کنید که از رشد بازار جا مانده اند و در بین هم گروهی های خود و نسبت به ارزش واقعی که دارند، رشد زیادی را تجربه نکرده باشند. 

 وارد سهام هایی که بنیاد قوی دارند شوید . حالا اینکه سهام بنیادی چیست الان موضوع بحث ما نیست ولی به صورت کلی سهام های قدیمی تر که پرداخت سود به موقعی داشته اند، همواره در بد و خوب بازار روند متعادل خود را حفظ کرده اند، سوددهی و روند سودسازی نسبتا مناسب و همیشگی دارند و … را سهام بنیادی گویند .

این نکته را در نظر داشته باشید که الزاما بهترین و سودده ترین سهام های بازار، سهام هایی نیستند که سر و صدای فراوانی در فضای مجازی دارند  و تمام گروه های تلگرامی و … در خصوص ارزشمند بودن آن ها صحبت می کنند، بلکه سهام هایی که ارزنده باشند و سودسازی مناسبی داشته باشند و گزارش های خوبی را روانه سامانه کدال کنند، قادرند سودهایی به مراتب بالاتر از سهام های شایعه محور و پر بازدید داشته باشند.

همیشه اتفاقات اقتصادی و سیاسی ایران و دنیا را در تصمیمات خود لحاظ کنید و همین طور روند ورود نقدینگی به بازار بورس را رصد کنید تا بتوانید رشد و یا عدم رشد شاخص کل بورس را در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تخمین بزنید و معاملات پر سود تری را تجربه کنید.

يك ضرب المثل قدیمی هست که عنوان میکند : يك مداد كمرنگ خيلي بهتر از صد مغزه قوي کار میکنه ، منظوراز اين ضرب المثل ، ضرورت يادداشت برداری از مطالب را عنوان مینماید. نوشتن  را بسيار جدي بگيريد ، دفتری تهیه کنید و آن را به چهار قسمت تقسیم کنید و هر روزقسمت های  آن را تکمیل نمایید.

قسمت اول  

وقايع روزانه :

 تمام اتفاقات روز، برداشتتان  از بازار و انتظارتان از سهام و پيش بيني روند بازار فردا رابراي خودتان بنویسید .به یاد داشته باشید  بورس شغل شماست و قرار است برايش وقت بگذارید ، اين كار باعث میگردد به  تدریج  مجموعه اي بسيار ارزشمندو خواندني از يك دهه سهامداريتان داشته باشید که باعث شود به مرور ضريب خطاهایتان كم شود.

قسمت دوم 

 معاملات روزانه :

 در اين فصل معاملات روزانه تان را بادليل بنویسید  اين فصل در حقيقت نوشتن فصل یک ولی با جزئیات بیشتر است  .براي تك تك معاملاتتان  دليل بنویسید  ، حتي اگر غلط باشد و يا حتي دليلتان  توصيه يك سايت يا نفر باشد ، براي سهم هايي كه  تصميم به خريد و فروش داشتید ولي معامله ای  انجام ندادید  هم دليلش را  بنویسید.به یاد داشته باشید که خرید ده ها دلیل میخواهد ولی فروش تنها به یک دلیل نیاز دارد پس در خرید وسواس و صبر به خرج دهید .

قسمت سوم

 روند سهم ها:

روند سهم هايي كه قرار است  معامله  کنید  را یادداشت نمایید  ، از تعدادي سهم شروع كنيد , اسم سهم ها را در فصل سوم يادداشت کنید و حركات معني دار سهم را بنویسید، مثلا حجم خوبي زد، روند همچنان نزولي ، يا نمودار تكنيكي سهم هدف خاصی  رو نشانه گرفته ، يا گزارش سهم حاوي اطلاعات خاصی  هست ... 

قسمت چهارم  

یادداشت عملكرد سايت یا افرادی كه سهم پيشنهاد مي دهند:

  افرادي كه در سايت هاي مختلف دوستان را راهنمايي مي كنند را تفکیک کنید  ،عيار آنها را مشخص کنید  و خيلي وقت ها پرونده افراد را ببندید ، قرار هم نيست همه سايت ها و نظر همه را مرور كنيد. 

 برای افرادي كه سهم معرفي مي كنند چند مشخصه و معیار  قائل باشید  و سعی کنید از افراد معتبر و خوشنام در بازار سرمایه استمداد و یاری بطلبید.توصیه ام به دوستان اين است  كه نوشتن را جدی بگيرند و دفتري با 4 قسمت بالا تهیه  نمايند البته بخش های  دفتر شما مي تواند متفاوت باشد و حتی بیشتر از آنچه ذکر شد و این کاملا سلیقه ایست مهم نوشتن و یادداشت برداری میباشد كه مسلما نتايج خيره كننده اي خواهد داشت و قطعا استمرار برآن نه تنها ضرر را کاهش میدهد سودهای خوبی نیز نصیبتان میگرداند.

در انتها باید گفت که اصلاح جزئی جدایی ناپذیر از بازار است و چنانچه شما قبول نموده اید که وارد این عرصه شوید حتما می بایست در کنار سود و رشد سهام ,ضرر و اصلاح های مقطعی را نیز به جان بخرید و هرگز از ورود به دنیای سهامداران پشیمان نشوید . در مواقعی که قصد دارید پرتفوی خود را از نظر امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس ایمن کنید، حتما پس  از مواردی که در بالا  گفته شد، آینده بازار و به ویژه آینده آن سهام مورد نظر خود را در نظر داشته باشید و با توجه به نیاز های آتی جامعه  سهم خود را مورد ارزیابی قرارداده و انتخاب نمایید .