دسته : تحلیل اقتصادی
شماره : 13254224524
تاریخ : 1 تير 1399
مراحل ضرر و اهمیت آموزش در بورس امروزه واژه ای به نام بورس و معامله گری و سرمایه گذاری در فضایی خارج از فضای حقیقی در زندگی اغلب مردم کشور ورود کرده است.

امروزه واژه ای به نام بورس و معامله گری و سرمایه گذاری در فضایی خارج از فضای حقیقی در زندگی اغلب مردم کشور ورود کرده و اکثرا  تکاپوی زیادی از خود نشان میدهند تا با ورود به این عرصه توانایی های خود را در دنیای کسب و کار و سرمایه گذاری جدید محک بزنند . نظامیان نیز همانند سایر اقشار جامعه علاقمند به ورود به این عرصه و سرمایه گذاری در این بازار بزرگ گردیده اند .

تصور اکثر تازه واردان این است که میتوان با دریافت کد بورسی و سپس احراز هویت در سامانه سجام میتوانند با معامله (ترید)های پی در پی در این بازار جدید سود کرده و یک شبه ره صد ساله را بروند.ولی بایستی به تازه واردان در بورس این نکته را گوشزد کرد که ضرر دادن مانند سود کردن بخشی از معامله گری است.هر معامله ای  یک بازی برد و باخت است.در فضای معمول کسب و کار در طرف مقابل معامله شما همیشه فرد دیگری وجود دارد و شما مورد معامله را با چشم خود مشاهده میکنید .جنس را بررسی میکنید ,نقاط قوت و ضعف را جویا میشوید ,ارزش گذاری میکنید و در نهایت خرید میکنید .این تازه شروع ماجراست .از این نقطه به بعد شما صبر میکند ,بازار را ارزیابی میکنید ,عرضه و تقاضا را رصد میکنید و جنس خود را در بهترین زمان و به بهترین قیمت به فروش میرسانید.

بسیاری از افراد معامله گری در بازار بورس را با تفکر اشتباهی آغاز می کنند بصورتی که اکثر افراد به خاطر جبران کمبودهای مالی می خواهند بیایند و یک شبه پولدار شوند اما در بازار بورس بسیار مهم است که شما در ابتدا دانش تحلیل درست بازار بورس را فرا بگیرید و پس از آن خودتان را از نظر ریسک پذیری بشناسید تا بتوانید در این بازار بمانید.در بورس تازه واردان جز قیمت روی تابلو به مورد دیگری توجه نمیکنند و پس از خرید سهام لحظه به لحظه شروع به رصد قیمت سهم هستند و با بالا و پائین شدن لحظه ای گاها احساس پشیمانی میکنند و سهم خود را بدون گذشتن حتی یک روز از خرید با ضرر به فروش میرسانند.

 شمار افرادی که ضررهای نجومی کرده‌اند از دستم خارج شده است. جالب اینجا است که آنها سرمایه خود را بر سر اشتباه‌هایی بسیار ساده و حتی احمقانه از دست داده‌ بودند. این قبیل افراد به خودشان، جامعه و تمام کسانی که به نوعی با آنها در ارتباط هستند ظلم می‌کنند. بعد هم به جای این که علت ضرر و اشتباه خود را پیدا کنند، زیر پای بورس و بازار سرمایه ایران را خالی می‌کنند و از بدی‌های این بازار می‌گویند. 

کمی راجع به این مسئله فکر کنید. باخت در یک بازی که پولی در آن نیست به خودی خود سخت هست حالا اگر که پول واقعی در کار باشد که برای آن زحمت زیادی کشیده اید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ضرر کردن در بورس برای افرادی که قصد دارند بطور جدی در این بازار فعالیت کنند امری اجتناب ناپذیر است و تنها در این رینگ بوکس در عین انجام یک بازی خوب باید تمام تلاش خود را بکنند که کمتر مشت بخورند .

مراحل ضرر و اهمیت آموزش در بورس

در این مقاله می خواهم درباره این نبود اطلاعات و دانش کافی  درباره ماهیت ضررو اهمیت آموزش صحبت کنم. می خواهیم درباره چهار مرحله ضرر در  معامله  صحبت کنم: 

انکار، توجیه، افسردگی، پذیرفتن

مرحله نخست: انکار

نخستین مرحله ضرر شما را قادر می سازد که با معامله ضرر کنار بیایید. در این مرحله کلا انکار می کنید که تصمیم معاملاتی شما اشتباه بوده و به خود و دیگران می گویید که این ضرر تقصیر شما نبوده است.

در این موقعیت ها معمولا دلایلی مانند "حد ضررم رو زدن" و یا "این معامله اصلا برام مهم نبود" شنیده می شود. هیچ مشکلی در داشتن چنین حس ها و افکاری به خصوص اگر که تازه کار باشید وجود ندارد. راهی است که باعث حفظ اعتماد به نفستان می شود و از ضرر جان سالم به در برده و به معامله گری خود ادامه می دهید.

مرحله دوم: توجیه

بعد از مرحله انکار وارد مرحله توجیه شرایط معاملاتی می شوید. اینجا وقتی است که فقط قسمت های درست معامله خود را بیان می کنید و به قسمت های اشتباه کار خود حتی فکر هم نمی کنید. با خود می گویید که طبق برنامه معاملاتی، نقاط ورود، حد سود و حد ضرر درستی داشته اید اما این موضوع را کاملا نادیده می گیرید که معامله را از دست داده و احتمالا جایی را اشتباه کرده اید.

مرحله سوم: افسردگی

تا این مرحله تمام دلایل خارجی ضرر خود را بررسی کرده اید. سپس در درون خود به فکر افتاده و می گویید که شاید دلیل اصلی این ضرر به خاطر اشتباه خودم بوده است. اگرچه که حس مسئولیت پذیری برای ضرر کاملا منطقی است اما اگر بیش از خود را سرزنش کرده و مرتب به خود شک کنید، آسیب زیادی به معامله گری شما وارد می شود.

ممکن است از خود چنین سوالاتی بپرسید: "آیا من برای معامله گری ساخته شدم؟" یا "اصلا چرا باید ادامه بدم؟" اگر دلایل کافی برای ادامه پیدا نکنید امکان دارد به این نتیجه برسید که کلا از این کار خارج شوید. افرادی که چنین تجربیاتی از شک و تردید به معامله گری داشته اند می توانند گواهی دهند که هرچه ضررهای متوالی طولانی تر شود، شدت افسردگی بیشتر می شود. برخی از آنها حتی درباره رهاکردن معامله گری و پیدا کردن کارهای دیگر حرف می زنند.

مرحله چهارم: پذیرفتن

در این مرحله متوجه می شوید که سرزنش  خود برای هر اشتباهی رویکرد درستی نیست. اگرچه می پذیرید که بخشی از ضرر تقصیر خود شما بوده اما به این حقیقت نیز واقف می شوید که بازار یک حیوان وحشی سرکش است و فاکتورهای بسیار دیگری نیز در آن دخیل هستند که خارج از کنترل شما بوده اند.

 اجازه دهید که مشخص کنم که پذیرفتن به معنی این نیست که نسبت به معامله ضرر خود حس خوبی داشته باشید. در حقیقت پذیرفتن بیشتر به معنی این است که با واقعیت همسو شده و بفمهمید که ضرر را نمی توان برگرداند.

وقتی که به این مرحله می رسید، می پذیرید که از سمت خودتان جاهایی را اشتباه کرده اید اما چیزهایی وجود دارند که قادر به کنترل آن نیستید.

سرانجام همیشه باید به خاطر داشته باشید که هیچ وقت نمی توانید به صورت کامل ضرر خود را برگردانید، اما می توانید آن را جبران کنید.

 یکی از راه های واضح برای جبران، سود کردن و بازیابی مالی است اما می توانید برای بازیابی ذهنی نیز تلاش کنید.

 می توانید سیستم معاملاتی خود را بهبود ببخشید و یا برای داشتن مدیریت ریسک بهتر تمرین کنید و یا در کل راهی پیدا کنید که معاملات ضرر خود را بهتر مدیریت کنید.

 به جای انکار ضررهای خود، باید به حرکت خود ادامه دهید؛ آموزش ببینید ِقوانین بازار سرمایه رابیاموزید ِدرک درستی از سرمایه گذاری پیدا کنید ِبا بازار سازش پیدا کرده ودر نهایت  رشد کنید.

درپایان باید عنوان نمودکسب سود و موفقیت در بازار سرمایه، کار بسیار بزرگی است. زیرا زندگی مالی‌تان را دگرگون می‌کند. البته هر قدر که موفقیت بزرگ باشد برای دست یافتن به آن نیازمند آموختن‌ و سرمایه گذاری بیشتر روی خودتان هستید.

 من فکر می‌کنم که یک علاقه‌مند به بازار بورس تا زمانی که ساعتها  آموزش ندیده باشدو چند  ماه در بازاربورس تجربه کسب نکرده باشد نمی‌تواند در این بازار موفق شود. آموزش با کیفیت و تجربه چند ماه فعالیت در بازار بورس مرز بین کسانی است که موفق می‌شوند و کسانی است که ضرر میکنند . زندگی‌ این افراد به واسطه آموزش، آسان‌تر و شیرین‌تر می‌شود و درآمدشان از سرمایه گذاری به مراتب بیشترو ضرر هایشان در معامله گری به حداقل میرسد .

به خودتان بها دهید و از همین امروز به فکر آموزش خود در بازار بورس باشید و در هر جایی که فکر می‌کنید صلاحیت آموزش به شما را دارد آموزش ببینید. توصیه می‌کنم قبل از هر کاری و هر معامله ای در بورس با این بازار آشنا شوید و فراموش نکنید که معامله گری در بورس همانند بازار ,واقعی و نیازمند کسب مهارت در آن و سپس ورود نقدینگی میباشد. مطمئنم که اگر واقعا کسی این مقدار روی آموزش خودش سرمایه گذاری کند حتما به موفقیت دست می یابد.