دسته : سلامت
شماره : 13254224444
تاریخ : 24 خرداد 1399
کووید-۱۹ کل سیستم عصبی را تهدید می‌کند متخصصان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند که بیماری کووید-۱۹ کل سیستم عصبی را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، کووید 19 ویروس نوظهوری است که در هر فردی علائم بالینی خاصی را بروز می‌دهد. گستردگی دامنه این علائم به‌قدری است که بسیاری از مبتلایان هیچ نشانه‌ای ندارند و برخی دیگر جان خود را از دست می‌دهند. 

این علائم به عوامل متعددی از جمله جنسیت، نژاد، سن، سابقه بیماری، سلامت عمومی بدن و بسیاری دیگر بستگی دارد. 

کرونای جدید اندام‌های مختلفی از بدن را آلوده می‌کند که برخی حتی با بهبود فرد، نیاز به زمان دارد تا سلامتی کامل خود را بازیابد.

اخیراً با بررسی بیماران مبتلا محققان دریافتند که کووید 19 به سیستم عصبی فرد آسیب می‌رساند که حتی در افراد جوان منجر به سکته مغزی می‌شود. بررسی‌های تکمیلی حاکی از آن است که این ویروس کل سیستم عصبی را مورد حمله قرار می‌دهد.

متخصصان دانشگاه نورت‌وسترن اظهار داشتند: حدود نیمی از بیماران بستری شده کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها دارای علائم عصبی هستند که سردرد، احساس گیجی، هوشیاری ضعیف، عدم توانایی در تمرکز، اختلال بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی از جمله آن‌ها هستند.

به گفته محققان این بیماری ممکن است بر کل سیستم عصبی از جمله مغز، نخاع، عصب و همچنین ماهیچه‌ها تاثیر بگذارد. همچنین این بیماری چندین ارگان دیگر بدن از قبیل ریه‌ها، کلیه‌ها و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است مغز به دلیل کمبود اکسیژن و اختلالات لختگی دچار سکته شود.

علاوه بر این، کرونا جدید ممکن است موجب عفونت مستقیم مغز و مننژها (پرده‌های مغزی) شود. همچنین واکنش سیستم ایمنی به عفونت ممکن است موجب التهاب شده که در نهایت به مغز و اعصاب آسیب وارد کند.

محققان آمریکایی تاکید کردند: عموم مردم و متخصصان باید از این تاثیر بیماری آگاه باشند چرا که ویروس کرونای جدید ممکن است پیش از بروز علائمی همچون تب، سرفه یا مشکلات تنفسی با نشانه‌های عصبی ظاهر شود.