دسته : سلامت
شماره : 13254224442
تاریخ : 24 خرداد 1399
اثربخشی اینترفرون در درمان کرونا هنوز تایید نشده مرکزی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اثربخشی اینترفرون برای کرونا توسط وزارت بهداشت هنوز تایید نهایی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین و به نقل از ایسنا، با شیوع ویروس کرونای جدید که موسوم به کووید 19 است، بسیاری از متخصصان در صدد یافتن دارویی جهت جان مبتلایان برآمدند. 

این ویروس مهلک تا کنون بیش از 425 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است و بسیاری را در سراسر دنیا آلوده کرده و همچنان بزرگترین بحران بشر در عصر حاضر محسوب می‌شود.

به همین دلیل کادر درمانی جهت تسریع روند بهبود مبتلایان از داروهایی استفاده ‌کردند که پیش‌تر در درمان بیماری‌هایی که علائم بالینی کمابیش مشترکی با کووید 19 دارند، استفاده می‌شد. یکی از این داروها اینترفرون است.

دکتر عباس علیمرادیان با اشاره به اینکه استان مرکزی به مانند دیگر استان‌ها تابع پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت است، بیان کرد: در حوزه استفاده از دارو برای بیماران مبتلا به کرونا آنچه وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام کند از سوی پزشکان تجویز می شود.

او تصریح کرد: داروها ممکن است در طرح‌های تحقیقاتی بر روی تعدادی از بیماران اثربخشی از خود نشان ‌دهند، اما پس از مطالعه بیشتر، اثربخشی آنها رد می‌شود، به عنوان مثال تا چند وقت پیش داروی فاویپیراویر برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گرفت که پس از بررسی، از دستور کار خارج شد.

علیمرادیان با بیان اینکه در حال حاضر از داروی اینترفرون و اینترفرون بتا استفاده می‌شود، گفت: ممکن است داروهای اینچنینی برای قسمتی از سیر بیماری موثر باشد، این دارو در بیمارستان مسیح دانشوری استفاده شده و در چند مورد هم اثربخشی داشته، اما باید مطالعات بیشتر و تکمیلی درخصوص اثربخشی این دارو انجام شود تا وزارت بهداشت اجازه استفاده آن در کل کشور را بدهد.

گفتنی است علی‌رغم تلاش محققان در سراسر دنیا تاکنون دارویی که مختص درمان کووید 19 باشد، هنوز تولید نشده است.