دسته : سلامت
شماره : 13254224429
تاریخ : 23 خرداد 1399
تفکرات منفی با زوال عقل رابطه دارد محققان دریافتند الگوهای داشتن افکار منفی ریسک بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین و به نقل از مهر، زوال عقل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی است که با بال رفتن سن افراد به آن مبتلا می‌شوند.

نشانه‌های بالینی این بیماری تا پیش از کهولت فرد آشکار می‌شود. ابتلا به این بیماری با عوامل متعددی از جمله سبک زندگی، تغذیه و میزان سلامت روح و روان بستگی دارد.

در مطالعات اخیری که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شده است، مشخص شده تفکرات منفی اگر مدام تکرار شوند، وقوع این عارضه را تسریع می‌کنند.

محققان دانشگاه کالج لندن در مطالعه افراد بالا ۵۵ سال دریافتند تفکر مکرر منفی با زوال شناختی و همچنین تجمع پروتئین های مضر مغز مرتبط با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

به گفته محققان، از این پس باید تفکر منفی به عنوان فاکتور پرخطر زوال عقل در نظرگرفته شود و ابزار روانشناختی نظیر مراقبه یا مدیتیشن باید به عنوان راه های کاهش ریسک زوال عقل موردمطالعه قرار گیرند.

دکتر «ناتالی مارچنت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «افسردگی و اضطراب در میانسالی و سالمندی از فاکتورهای پرخطر زوال عقل هستند. حال ما دریافتیم برخی الگوهای فکری دخیل در افسردگی و اضطراب می توانند علت اصلی ابتلا این گروه از افراد را به زوال عقل توضیح دهد.»

وی در ادامه می افزاید: «در کنار سایر مطالعات ما انتظار داشتیم که الگوهای فکری منفی مزمن در بلندمدت می توانند ریسک زوال عقل را افزایش دهند، اما شواهد نشان می دهد که این تفکرات در کوتاه مدت خطر زوال عقل را افزایش می دهند.»

محققان امیدوارند این یافته ها بتواند برای توسعه شیوه های کاهش ریسک ابتلا فرد به زوال عقل از طریق کمک به کاهش الگوهای فکری منفی استفاده شود.

محققان دریافتند افراد دارای میزان بالا الگوی تفکر مداوم منفی در طول یک دوره ۴ ساله شاهد زوال شناختی بیشتر و کاهش حافظه بودند. همچنین میزان رسوبات آمیلوئید و بتا در مغزشان بیشتر بود.

محققان معتقدند تفکر مداوم منفی می تواند علت اصلی تاثیر افسردگی و اضطراب در افزایش ریسک بیماری آلزایمر باشد.

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از داشتن تفکرات منفی مشاوره با متخصصان است که با ارائه راهکارهای عملی از این موضوع جلوگیری کرده یا به درمان آن اقدام می‌کنند.