دسته : فرهنگ و هنر
شماره : 13254224400
تاریخ : 21 خرداد 1399
ثبت 27 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری ۲۷ اثر تاریخی از شش استان کشور را در فهرست میراث ملی کشور ثبت کرد و ۱۵ اثر را واجد ارزش‌های تاریخی و فرهنگی دانست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، در استان‌های ایران خانه‌ها و مکان‌های متعددی وجود دارد که به لحاظ تاریخی و فرهنگی ارزش فراوانی دارند که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم رسیدگی و فرسایش جوی رو به تخریب گذشته‌اند.

از این‌رو و در راستای حفظ میراث ملی و فرهنگی این مکان‌ها شناسایی شده و با ثبت آن‌ها در فهرست میراث ملی از تخریب‌شان جلوگیری به عمل می‌آید.

طی آخرین جلسه شورای ملی ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۴۶ اثر تاریخی از شش استان کشور بررسی شد که ۱۵ اثر تاریخی واجد ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی اعلام شد، ۱۴ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شد و ۱۳ اثر تاریخی به فهرست میراث معماری معاصر ملی راه پیدا کرد.

آثار استان تهران که وارد فهرست میراث معماری معاصر ملی شدند:

همچنین خانه برومند و پارک جمشیدیه  واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی شناخته شدند.

آثار استان گیلان که وارد فهرست میراث معماری معاصر ملی شدند:

 آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی استان گیلان: 

آثار استان یزد که وارد فهرست میراث معماری معاصر ملی شدند:

این بناها در استان یزد واجد شرایط شناخته شدند اما باید بار دیگر مورد بررسی قرار گیرند:

همچنین «خانه نادری ساوه» از استان مرکزی و «ژاندارمری نصرت‌آباد» در استان سیستان و بلوچستان واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شدند.

استان فارس: 

همچنین «دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز» واجد ارزش تاریخی فرهنگی جز میراث معماری معاصر شناخته شد و دو خانه تاریخی «حسین متصلی و شرکاء» و «مهناز متجذبی» واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شدند.