دسته : فناوری
شماره : 13254224313
تاریخ : 15 خرداد 1399
مبتلایان به کرونا به کمک ماهواره شناسایی می‌شوند یک پژوهشگر آمریکایی سعی دارد الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را طوری آموزش دهد که بتوان ابتلا به ویروس کرونا را در نواحی فقیرنشین با کمک داده‌های ماهواره‌ای ردیابی کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، شیوع ویروس کرونای جدید که به نام کووید 19 شناخته می‌شود، از فرد مبتلا به دیگران بسیار سریع رخ و انفجاری می‌دهد. از سوی دیگر دامنه علائم بالینی ایرن ویروس در افراد مختلف بسیار گسترده است و بسیاری از مبتلایان بدون داشتن کوچک‌ترین نشانه بالینی، به این ناقل ان ویورس هستند که به ناقلان خاموش موسموند.

این امر موجب شیوع هر چه بیشتر کووید 19 می‌شود. درمناطق فقیرنشین مولفه عدم تمکن مالی نیز به این شرایط وخیم دامن زده و اجازه نمی‌دهد افرادی که علائم و نشانه‌های بالینی در آنان مشهود است دست به انجام آزمایش و مداوا بزنند؛ به همین سبب، شیوع این بیماری در مناطق محروم بسیار گسترده‌تر از جاهای دیگر است و جان بسیاری از این قشر را به خطر انداخته است.

به همین سبب و بجهت شناسایی افراد مبتلا یک دانشمند آمریکایی برای کمک به هماهنگی بهتر در ردیابی شیوع ویروس کرونا در نواحی فقیرنشین، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را با داده‌های تلفن همراه و تصاویر ماهواره‌ای آموزش می‌دهد.

هدف نهایی "جاشوا بلومنستوک" (Joshua Blumenstock)، پژوهشگر "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی" (UC Berkeley)، شناسایی افراد مبتلا با کمک فعالیت تلفن همراه آنها و بررسی نشانه‌های آشفتگی‌های اقتصادی است که با کمک تصاویر ماهواره‌ای ارزیابی می‌شوند.

بلومنستوک گفت: هدف من تنها یک چیز است؛ این که بررسی‌ها و داده‌های ماهواره‌ها و تلفن همراه را در اختیار دولت‌ها بگذارم تا شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا، با دقتی بیش از گذشته انجام شود.

علاوه بر سازمان یافتن فعالیت دولت‌ها در نظارت و ارزیابی، فعالان حقوق انسانی نیز می‌توانند با کمک این فناوری، تلاش‌های خود را اولویت‌بندی کنند.

او ضمن تاکید بر این موضوع که  آموزش دادن یک الگوریتم و ثبت تصاویر ماهواره‌ای نمی‌تواند یک راه‌حل فنی باشد و همه مشکلات را برطرف کند، افزود: کیفیت عملکرد این مدل‌های جدید یادگیری ماشینی، به داده‌هایی بستگی دارد که با آنها آموزش داده می‌شوند. این مدل‌ها نمی‌توانند جایگزین روش‌های متداول نظارت و ارزیابی باشند اما می‌توانند آنها را تکمیل کنند.