دسته : تحلیل بین الملل
شماره : 13254224299
تاریخ : 15 خرداد 1399
مدیریت بحران با تم نژادپرستی ترامپ هر چقدر ادعا کند که نژادپرست نیست، ولی همه مردم دنیا به روشنی می دانند که او یک نژادپرست واقعی است.

شاید زمانیکه این تصویر برای اولین بار در شبکه های اجتماعی منتشر شد کمتر کسی احتمال می داد که دارای چنان نیروی محرکه ای باشد که یک کشور را به آتش بکشد. در فیلمی که سه‌شنبه هفته گذشته(۶ خرداد) در شبکه‌های اجتماعی آمریکا منتشر شد، یک افسر پلیس سفیدپوست «درک شووین» در حالیکه یک مظنون سیاه‌پوست «جرج فلوید» را به روی شکم روی آسفالت خوابانده، زانویش را به مدت ۹ دقیقه بر گردن این فرد می‌فشارد و همه وزن خود را به روی آن انداخته است. در نهایت پس از رساندن مرد سیاهپوست به بیمارستان، مرگ وی تائید شد. در واقع فلوید سیاهپوست قبل از رسیدن به بیمارستان مرده بود. در طول 9 دقیقه ای که «درک شووین» زانوی خود را بر گردن «فلوید» فشار می داد، او التماس می کرد: «لطفاً؛ نمی تونم نفس بکشم.» ولی «شووین» بی توجه به التماسهای او آنقدر به این کار ادامه داد تا اینکه کلیه علائم حیاتی «فلوید» ناپدید شد و زمانیکه تیم امداد به صحنه رسیدند فقط پیکر بی جان فلوید را بر روی برانکارد گذاشتند.

به دنبال قتل وی، تعدادی از مردم شهر مینیاپولیس در محل قتل حاضر شده و با روشن کردن شمع و اهداء گل، با خانواده فلوید ابراز همدردی کردند. فردای آنروز تظاهرات اعتراضی آرامی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا و چند شهر دیگر برگزار شد.

ولی اعتراضات زمانی گسترده شد که شووین جمعه به وقت محلی(۹ خرداد) بازداشت و ساعاتی بعد با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.  

عملکرد کاملاً غیرمسئولانه یک رئیس جمهور

با گسترده تر شدن تظاهرات، خشونت پلیس هم افزایش یافت و دونالد ترامپ بعنوان رئیس جمهور کشور احساس کرد که باید حرکتی از خود نشان دهد. او ورود آتشینی به این ماجرا داشت. ترامپ در توئیتی نوشت:

«هنگامی که غارت شروع می‌شود، شلیک هم آغاز می‌شود.»

اما این جمله در ایالات متحده عبارت معروفی است. همه آمریکایی ها به یاد دارند که والتر هاردلی رئیس پلیس پیشین میامی اواخر سال ۱۹۶۷ برای اعلام جنگ علیه سیاه‌پوستان این شهر از آن استفاده کرده بود. 

سایر اظهارات ترامپ نیز تقریباً مشابه توئیت قبلی وی بود و بوی جنگ و خشونت می داد: 

ترامپ شنبه شب: «اگر از ارتش درخواست کمک شود می‌توانیم ارتشمان را بسیار سریع به آنجا بفرستیم.»

ترامپ روز شنبه: «شب گذشته سرویس مخفی در کاخ سفید عالی کار کرد. آنها نه تنها بسیار حرفه‌ای، بلکه عالی بودند. من داخل و در حال نظارت بر همه تحرکات بودم و امنیتم بالاتر از این نمی‌توانست باشد.» او همچنین معترضان را تهدید کرد در صورتی که قصد عبور از دیوار کاخ سفید را داشتند، «با وحشی‌ترین سگ‌ها و بدترین سلاح‌ها» روبه رو می‌شدند. 

ترامپ: ایالات متحده آمریکا جنبش آنتیفا (جنبش ضد فاشیست) را به عنوان سازمان تروریستی شناسایی خواهد کرد.

ترامپ یکشنبه شب در چندین پیام توییتری ضمن حمایت از خشونت گارد ملی این کشور علیه معترضان در شهر مینیاپولیس، تهدید به استفاده از این نیرو برای سرکوب اعتراض‌کنندگان در سایر شهرها و ایالت‌ها کرد. او دوباره نوشت: «به گارد ملی به خاطر کاری که شب گذشته بلافاصله پس از رسیدن به مینیاپولیس انجام دادند، تبریک می‌گویم. آشوب‌طلبان چپگرای جنبش آنتیفا (ضدفاشیسم) و دیگران به سرعت سرکوب شدند. این کار باید همان شب اول توسط شهردار انجام می‌شد تا هیچ مشکلی پیش نیاید!»

او در پیام دیگری افزود: «دیگر دموکرات‌هایی که شهرها و ایالت‌ها را اداره می‌کنند باید به سرکوب شب گذشته آشوب‌طلبان چپگرای افراطی در مینیاپولیس نگاه کنند. گارد ملی کاری عالی انجام داد و باید پیش از آنکه دیر شود در ایالت‌های دیگر نیز انجام دهد.»

ترامپ همچنین از اطلاع رسانی رسانه‌هایی که سرکوب معترضان را پوشش می‌دادند انتقاد کرد و گفت که آن‌ها «از همه قدرت خود برای برافروختن شعله‌های نفرت و آشوب‌طلبی استفاده کردند.»

اما شاید زشت ترین و در عین حال تحریک آمیزترین اظهار نظر ترامپ این بود که معترضان مرگ فلوید را «اراذل و اوباش و گروه‌های چپ تندرو خواند.» به کار بردن «اراذل و اوباش» برای معترضان عمدتاً سیاه‌پوست، برداشت کاملاً نژادپرستانه را به ذهنها متبادر کرد و موج جدیدی از اعتراضات را صورت داد. ترامپ نقش رهبری و پدرانه خود را فراموش کرده و با باتوم، گاز اشک آور، اسپری فلفل، نارنجک شوک آور و گلوله های پلاستیکی به جنگ مردمش رفت. در واقع خشونت زائدالوصف پلیس آمریکا الهام گرفته از اظهارات آنارشیستی و تفکرات نژادپرستی رئیس جمهور این کشور می باشد. 

و بدین ترتیب ترامپ بجای ریختن آب بر روی آتش، خودش آتش بیار معرکه شد. با آغاز موج جدید اعتراض‌ها در آمریکا، در برخی مناطق از جمله مینه‌سوتا، جورجیا، اوهایو، کلرادو، یوتا، دنور، کنتاکی و منطقه کلمبیا، درخواست اعزام گارد ملی شد یا این گارد را برای کمک به نیروهای محلی جهت مقابله با معترضان فعال کردند.

علاوه بر واشنگتن، در بیش از 40 شهر دیگر آمریکا مقررات منع رفت و آمد اعمال شد: لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، بورلی هیلز، سانتا مونیکا، وست هالیوود، سان خوزه، دنور، میامی، اورنج کانتی، جکسونویل، اورلاندو، آتلانتا، شیکاگو، ایندیاناپولیس، لوئیزویل، دیترویت، مینیاپولیس، سنت پاول، کانزاس سیتی، آتلانتیک سیتی، روچستر، سینسیناتی، کلیولند، کلومبوس، دیتون، تولدو، پورتلند، یوجین، فیلادیلفیا، پیتسبورگ، چارلزتون، کلمبیا، میرتل بیچ، نشویل، دالاس، سان آنتونیو، سالت لیک سیتی، ریچموند، سیاتل، میلوااوکی، مدیسون، آریزونا از جمله این شهرها میباشند. 

سوابق نژادپرستی ترامپ

 کتاب «ترامپ؛ رهبری حقیر» به قلم بهروز نجف زاده اردیبهشت امسال انتشار یافت. نویسنده در این کتاب عملکرد 3 ساله دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و تأثیر آن بر مناسبات جهانی و همچنین عواقبی که برای کشور و مردم آمریکا در پی داشته است، را مورد تحلیل قرار داده است. نویسنده در فصل 7 کتاب، به تحلیل شخصیت ترامپ و افکار نژادپرستانه وی پرداخته است که ما در اینجا بنا داریم گزیده ای از این فصل  را در اختیار مخاطبان عزیز قرار دهیم:

سابقه نژاد پرستی ترامپ به سالها قبل برمیگردد، زمانی که روزنامه نیویورک‌تایمز45 سال پیش در صفحه اول خود خبری از آقای ترامپ منتشر کرد. در تیتری که در ۱۶ اکتبر ۱۹۷۴ در این روزنامه منتشر شده بود به این موضوع اشاره می‌شد که چطور وزارت دادگستری در دولت ریچارد نیکسون، شرکت املاک خانواده ترامپ را در یک دادگاه فدرال به دلیل نقض قانونی در آمریکا متهم کرده است.

در این قانون که به «قانون مسکن عادلانه» شناخته می‌شود هرگونه اقدام تبعیض‌آمیز در خرید، فروش، اجاره یا سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بر اساس تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و غیره منع شده است؛ و بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، بنگاه خانوادگی ترامپ این قانون را زیر پا گذاشته است. دولت وقت آمریکا در آن زمان تصریح کرد که مدیریت بنگاه خانوادگی ترامپ در آن زمان متهم به نژادپرستی به دلیل خودداری از اجاره مسکن به دلایل نژادی و رنگ پوست شده بود.

ترامپ در چهار دهه بعد از این ماجرا وجهه خود را به‌عنوان یک نژادپرست تقویت کرد؛ وی متهم است که هنگام دیدار از کازینوی خود در شهر آتلانتیک به همه کارمندان سیاه‌پوست دستور داده شده تا از آنجا خارج شوند. او یکبار مدعی شد که «تنبلی ویژگی سیاه‌پوستان است» و «آن‌ها نمی‌توانند چیزی را اداره کنند»، او در مصاحبه‌ای با برایان گامبل مجری برنامه شبکه ان.بی.سی از اینکه در بازار کار در آمریکا یک سیاه‌پوست تحصیل کرده از امتیاز بیشتر در مقابل یک سفیدپوست تحصیل کرده برخوردار است، انتقاد کرده بود.

وی همچنین خواستار مجازات مرگ برای گروهی از نوجوانان سیاه‌پوست و لاتین تباری شد که متهم به هتک حرمت شده بودند و حتی بعد از اینکه با انجام آزمایشات دی. ان.ای این نوجوانان تبرئه شدند، باز هم تأکید داشت که آن‌ها گناهکار هستند.

ادعای ترامپ در متجاوز خواندن مهاجران مکزیکی، مقایسه پناه‌جویان سوری با «مار»، وعده هایش برای جلوگیری از ورود اتباع دیگر کشورها به آمریکا، پیشنهاد ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی برای رهگیری مسلمانان آمریکایی تبار، متهم کردن یک قاضی هیسپانیک تبار متولد آمریکا به مکزیکی بودن، قرار دادن کتاب مشتمل بر سخنرانی‌های هیتلر در کنار تختخوابش، خودداری از محکوم کردن «دیوید دیوک» از رهبران ارشد گروه نژادپرست کوکلاس کلان، بازنشر توئیت های ضد سیاه‌پوستان و سپری کردن پنج سال در جنبشی در خصوص محل تولد «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا و اینکه او در آمریکا متولد نشده است، از دیگر سوابق و اقدامات وی در اتخاذ مواضع نژادپرستانه می باشد.

ترامپ هر چقدر ادعا کند که نژادپرست نیست، ولی همه مردم دنیا به روشنی می دانند که او یک نژادپرست واقعی است.

برای پی بردن به این حقیقت، نیازی به تحقیق و مطالعات وسیع نمی‌باشد. کافیست به تعدادی از سخنرانی‌های انتخاباتی ترامپ نگاهی بیاندازید. اطرافیان و طرفداران او هم کسانی مثل خودش هستند. به‌عنوان مثال یکی از آن‌ها ریچارد اسپنسر، رئیس مؤسسه ریاست ملی است که سال 2016 گفته بود بیایید به سبک سال 1933 (سال به قدرت رسیدن هیتلر) جشن بگیریم. «هایل ترامپ» گفتن او بعد از انتخابات، یادآور «هایل هیتلر» گفتن نازی ها بود. یا می توان به استفان میلر اشاره کرد که ایمیل‌های افشا شده اخیر او (22 دسامبر 2019) نشان می‌دهد که انگیزه وی از مقابله با پناه‌جویان، نه مسائل امنیت ملی، بلکه اعتقاد به برتری نژادی سفیدپوستان است. میلر 34 ساله یهودی، عضو کارزار انتخاباتی ترامپ بوده و در حال حاضر مشاور ارشد کاخ سفید است.

او یکی از طراحان بخشنامه ترامپ در ممنوعیت ورود اتباع چندین کشور به‌ویژه مسلمانان به آمریکاست. صدور این بخشنامه یکی از مسائل پر مشاجره در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بوده است.

 البته خود ترامپ هم زیاد اصراری برای مخفی کردن این خصیصه ندارد، چه بسا به داشتن چنین روحیه ای افتخار هم می‌کند. نژادپرستی ترامپ از جنبه های مختلف مطرح است: نژاد، دین، رنگ پوست، جنسیت. او با تأکید بر مواضع نژادپرستانه، باعث شد جریان نژادپرستی و خودبرترپنداری در آمریکا، جان تازه‌ای بگیرد. او بر آتشی خفته و کم فروغ آنقدر دمید تا بالاخره توانست توده ای عظیم از آتش فراهم نماید؛ آتشی وحشتناک که زبانه های سوزان آن گریبان جامعه آمریکا را به این زودی ها رها نخواهد کرد. تفکر ترامپ با کمی تلطیف و یک رده پایین تر، شبیه تفکر جریانات تکفیری است.

اساس تفکر تکفیری بر این ایده استوار است که حق، منم و هر آنچه غیر از من است، باطل است و باطل هم باید برود. ترامپ هم همین حرف را می زند. لیکن او می گوید هر که شبیه من نیست از آمریکا برود، تکفیری می گوید هر که شبیه من نیست از این دنیا برود. هر چند طرفداران ترامپ در حوادثی چون شارلوتسویل، ال پاسو و دیتون، همانند تکفیری ها، کسانی را که شبیه آن‌ها نبودند به دنیای دیگر فرستادند. نگاهی اجمالی به حوادثی که در طول 3 سال ریاست جمهوری ترامپ رخ داده، و نحوه برخورد او با این رویدادها، مدیریت غیرمسؤولانه وی را بیش از پیش نمایان می کند:

حادثه شارلوتسویل

سال اول ریاست جمهوری ترامپ درگیری خونینی که در شهر شارلوتسویل در ایالت ویرجینیای ایالات متحده میان طرفداران نژادپرستی با مخالفان آن‌ها روی داد، شباهت بسیاری به زد و خوردهای نژادپرستی آمریکا در نیمه اول قرن گذشته میلادی داشت. در این رخداد راست گرایان افراطی شامل گروه های نئونازی، سفیدبرترپندارها، ملی¬گرایان افراطی و حامیان دونالد ترامپ، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران سر دادند. تقابل گروه مخالفان نژادپرستی با آن‌ها سرانجام به زد و خورد و خشونت کشیده شد به‌طوری‌که یکی از نژادپرستان با یک خودرو، شماری از معترضان به نژادپرستی را زیر گرفت. در این ماجرا عده زیادی بی‌گناه کشته و زخمی شدند و افکار عمومی آمریکا جریحه-دار شد.

با انتشار اخبار و روشن شدن عمق فاجعه، جو مطبوعات و رسانه ها حال و هوای انزجار و محکومیت پیدا کرد. بسیاری از مردم، ترامپ را عامل وقوع چنین حوادثی دانسته و معتقدند او و مشاورانش مستقیم و غیرمستقیم از تحرکات نژادپرستانه حمایت می‌کنند و در اظهارات خود به صراحت عبارت‌های نژادپرستانه به کار می برند که نتیجه‌اش بروز چنین حوادثی است. عصبانیت‌ها از ترامپ در حادثه شارلوتسویل زمانی افزایش یافت که مشخص شد که اکثریت افراد نژادپرست این تجمع از طرفداران دونالد ترامپ بودند اما او با وجود این که از چنین تجمعی خبر داشت، از طرفدارانش نخواست که در آن شرکت نکنند یا حداقل دست به کارهای خشونت‌آمیز نزنند. ترامپ در پیام های خود نیز حاضر نشد راست گرایان افراطی را عامل این حادثه بداند و آن‌ها را محکوم کند.

وی تنها گفت که «بسیاری از طرف‌ها» را به خاطر این درگیری‌های خشونت‌آمیز سرزنش می‌کند. ترامپ پس از چند پیام کلی و دو پهلو که اعتراض اصحاب رسانه را در پی داشت، بالاخره با تأخیر، طی بیانیه ای اقدام راست گرایان افراطی را محکوم کرد.

نژادپرست بودن ترامپ از همان ابتدا و قبل از اینکه در انتخابات پیروز شود، معلوم بود. بعد از روی کار آمدن نیز مواضع نژادپرستانه‌ای را علیه مکزیکی‌ها و مسلمانان اتخاذ کرده است. ترامپ در ادامه سیاست‌های ضد مهاجرتی خود، بارها با سخنان نسنجیده، خشم و انزجار مردم جهان را در مورد دیدگاه‌های نژادپرستانه خود برانگیخته است. به‌عنوان مثال در سال اول ریاست جمهوری در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ضمن اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفت: «چرا این مردم را از کشورهایی که چاه توالت هستند، به اینجا راه می‌دهیم؟»

اظهارات ترامپ در خصوص اتباع آفریقایی با واکنش بسیاری از مقامات کشورهای آفریقایی و نهادهای حقوق بشری روبرو شد و ترامپ را وادار کرد در دفاع از خود بگوید «من نژادپرست نیستم».

حادثه ال پاسو و دیتون

موضع‌گیری‌های نژادپرستانه ترامپ باز هم خشونت آفرید، حادثه ال پاسو که در سوم اوت سال 2019 روی داد، یکی از خونین ترین جنایت هاست. چند سفیدپوست با حمله به یکی از شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت شهر ال‌پاسو در چند مایلی مرز مکزیک، به سمت مشتریان شلیک کردند و دست‌کم ۲۰ نفر را درجا کشتند.

هنوز ساعتی از این قتل عام هولناک نگذشته بود که یک سفیدپوست دیگر با مسلسل نیمه‌خودکار در شهر دیتون به جان مردم افتاد و او هم درجا نه نفر را کشت. بتو او رورک، نماینده سابق تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا که آن زمان نامزد انتخابات ۲۰۲۰ بود گفته که ترامپ نژادپرست است و به نژادپرستی در کشور دامن می‌زند. در شهر ال‌پاسو ایالت تگزاس یک جوان ۲۱ ساله سفیدپوست و دو همراه او، به یک شعبه فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت حمله کردند و حدود ۲۰ دقیقه کامل داخل این فروشگاه و روبه‌روی آن مشتریان و شهروندان عبوری را به رگبار بستند. ۸۰ درصد جمعیت این شهر را لاتین‌تباران تشکیل می‌دهند که در آمریکا احساسات نژادپرستانه علیه آن‌ها رو به گسترش است. در این حادثه که برخی از تعبیر «قتل عام» برای آن استفاده کردند، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۲۶ نفر زخمی شدند.

تصاویر منتشر شده از این حادثه، به حدی تکان‌دهنده بود که برخی منابع آمریکایی آن را هشتمین حادثه خونین در تاریخ مدرن آمریکا خواندند. مهاجم «پاتریک کروشس» از شهر دالاس، شهری در شرق ایالت تگزاس بود و قبل از حادثه، اعلامیه‌هایی با محتوای ضد مهاجرتی در شبکه‌های اجتماعی از او منتشر شده بود. او در این اعلامیه‌ها مخالفت خود را با اختلاط نژادی اعلام و از ایده بازگرداندن آن‌ها و نسل‌کشی حمایت کرده بود.

هنوز ساعاتی از حمله نژادپرستانه در تگزاس نگذشته بود که یک حادثه تیراندازی دیگر در ایالت اوهایوی آمریکا دست‌کم جان هفت نفر را گرفت و ۱۰ نفر نیز زخمی شدند. پلیس آمریکا عامل تیراندازی این حادثه را هم یک مرد سفیدپوست معرفی کرده که در درگیری با پلیس از پای درآمد.

اما واکنش ترامپ در باره این حوادث فقط به محکوم کردن آن‌ها محدود شد. او در واکنش به تیراندازی ایالت تگزاس، آن را وحشتناک نامید. ترامپ گفت: «از تیراندازی وحشیانه در ال‌پاسو ایالت تگزاس گزارش‌های بد دریافت می‌کنیم، بسیاری کشته شده‌اند. با مقامات دولتی و محلی و همچنان با پلیس در تماس هستیم.» ترامپ با این حال از نژادی خواندن آن خودداری کرد. این در حالی است که برخی سیاستمداران آمریکایی مواضع نژادپرستانه ترامپ را عامل این حوادث می‌دانند.

تعارض با رؤیای آمریکایی

اوماروسا مانیگو نیومن ، مشاور سابق کاخ سفید در کتاب خود با نام «روانی: روایت یک کارمند داخلی از کاخ سفید ترامپ» نوشته است که رئیس‌جمهور آمریکا از الفاظی توهین‌آمیز و نژادپرستانه برای اشاره به سیاه‌پوستان استفاده کرده است. اوماروسا تاکنون سه فایل صوتی هم از صحبتهای ترامپ و مشاوران او در داخل کاخ سفید افشا کرده است.

نکته بسیار نگران کننده اینکه ترامپ به خشونت‌های اخیر نژادپرستان سفیدپوست توجه نمی‌کند و این موضوع به امنیت ملی آمریکا صدمه جدی وارد خواهد کرد. این خشونت ها تهدیدی خطرناک علیه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا است؛ اما دولت همچنان بی طرف مانده و با ترس از توهین به رئیس‌جمهور، عملاً اقدامی در این مورد انجام نمی‌دهد. پس از قتل عام در ال¬پاسو و تگزاس و سایر موارد مشابه اخیر، اکنون مسئله ترور داخلی اهمیتی دوباره یافته است؛ اما در حال حاضر توجه رئیس‌جمهور ترامپ به سایر موضوعات (انتخابات نوامبر) منحرف شده است.

رؤیای آمریکایی که ترامپ ادعا می کند به دنبال تحقق آن است، هرگز با چنین عملکردی به دست نخواهد آمد؛ زیرا این شکاف نژادپرستانه که ترامپ آن را در بدنه آمریکا عمیق می‌کند اولین گام در جهت فروپاشی آنچه رؤیای آمریکا نامیده می‌شود، است. همزیستی نقش مهمی در تبدیل شدن آمریکا به یک ابرقدرت ایفا کرده و این همزیستی، با قانون اساسی تقویت شده است که عدالت و برابری بین همه نژادها و ادیان به‌عنوان ارزش در آن جای دارد ولی امروز ترامپ با الفاظ و عملکرد نادرست خود در حال از بین بردن همه این ارزش‌ها است.

 

اگر کسی می‌خواهد عظمت را به آمریکا برگرداند تا این حد نباید وقیحانه نژادپرست باشد و نباید برای اینکه چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند و به خاطر اینکه به آرای سفیدپوستان نیاز دارد این‌گونه صحبت کند؛ و با کاشتن بذرهای دودستگی و جنگ داخلی، ساختار اجتماعی آمریکا را از بین ببرد. ترامپ چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکاست؛ یعنی سفیدها بارها و بارها قبل از این در انتخابات شرکت کرده و رأی داده اند و جالب اینکه همین سفیدها دوره قبل یک سیاه‌پوست را به‌عنوان رئیس‌جمهور خود برگزیدند. کاری که الآن ترامپ می¬کند در تاریخ انتخابات آمریکا بی¬سابقه است. هیچ یک از رئیس‌جمهورهای قبلی برای کسب آرای مردم سفید، این‌گونه خود را در باتلاق کثیف نژادپرستی غرق نکرده اند.

عدم مسؤولیت پذیری

اعتراضات اخیر در آمریکا ابتدا به شکل مسالمت‌آمیز و بدون خشونت آغاز شد، اما با بی تدبیری ها و تحریکات ترامپ به تدریج به خشونت، غارت و در نهایت به آتش زدن ساختمانهای دولتی، ماشین پلیس و پرچم آمریکا کشیده‌ شد. او رهبری و مدیریت قاطع را با اقدامات گانگستری اشتباه گرفته و با اظهارات سطحی و بی محتوا، بجای مرهم نهادن بر زخم آسیب-دیدگان، نمک بر زخم آنها پاشید. در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این دومین آزمون جدی ترامپ می باشد که او را در مظان اتهام بی کفایتی قرار داده است. در واقع ناتوانی ترامپ در کنترل ناآرامیهای اخیر، در ادامه بی کفایتی او در مواجهه با بحران شیوع بیماری کووید ۱۹ قابل ارزیابی است.

در بحران کرونا ترامپ با مسخره بازی و به شوخی گرفتن این ویروس مهلک، زمان طلایی پیشگیری و مقابله با آن را از دست داد و موجب شد که آمریکا از حیث مبتلایان و جان باختگان، رتبه اول را در جهان از آن خود کند. ترامپ همانگونه که کرونا را توطئه دموکراتها می نامید، از آغاز اعتراض‌ها نیز، حزب «چپ افراطی» را به دست داشتن در ناآرامی‌های اخیر متهم کرد، به رهبران دموکرات ایالت مینه‌سوتا نیز اتهاماتی را وارد کرده و آنها را در کنترل نکردن تجمعات مقصر دانست.

ولی بر همگان عیان شده این ضعف رهبری ترامپ بود که از یک اعتراض اجتماعی آرام، یک بحران تمام عیار ساخت. 

عملکرد غلط ترامپ در مواجهه با اعتراضات اخیر، شکاف اجتماعی و نژادی در جامعه آمریکا را بیشتر از گذشته عمیق تر و عیان تر ساخت. این وضعیت فقط به سیاهان محدود نمی شود بلکه طیف وسیعی از جامعه بالاخص لاتین تبارها، مسلمانان و آسیایی تبارها را نیز شامل می شود. او با اظهارنظرهای نسنجیده و التهابی خود، تنها به وضعیت پرتنش کنونی دامن زده و اعتمادها را از خودش سلب کرد لذا در انتخابات نوامبر نباید انتظار معجزه در کسب آرای این مردم زخم خورده را داشته باشد.