دسته : فناوری
شماره : 13254224294
تاریخ : 14 خرداد 1399
ساخت پوشش های محافظتی با استفاده از پوست میگو به اعتقاد محققان نتایج آن در حوزه های مختلف صنعتی از جمله تولید خودرو، ساخت و ساز و سایر صنایع نیز کاربرد دارد

 
 گروهی از محققان با بهره‌گیری از کیتین موجود در پوست میگو پوشش های پلیمری چندلایه ای را توسعه دادند که زیست تخریب پذیر بوده و قابلیت تحمل برخوردهای شدید را دارد. هدف از این تحقیقات تولید محافظ های سبک تر و مستحکم تری است که علاوه بر مخافظت از بدن در برابر برخوردهای شدید، از آن در برابر لیزر، میکروب ها و گاز های سمی نیز محافظت می کند.
 
کیتین یکی از مشتقات گلوکز است که ساختار پلیمری زنجیره های طولانی آن توسط گروه های عاملی استیل در کنار هم نگه داشته می شوند. با حذف این گروه های عاملی، کیتین به کیتوسان تبدیل می شود که فیبر انعطاف پذیر خوراکی است و به سادگی می توان ان را دست ورزی کرد. با وجود این که کیتوسان معمولا از سخت پوستان یه دست می آید، محققان دانشگاه هیوستون ترجیح می دهند از قارچ ها به عنوان منبعی برای تولید این ماده استفاده کنند. زیرا از این طریق می توان یک فرایند پایدار و استاندارد برای تولید پلیمر ایجاد کرد. 
 
تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر از پوست میگو
 
به منظور تبدیل کیتوسان به یک پوشش محافظ، به دست ورزی ساختار اتمی سطح ان پرداختند تا آن را به شکل لایه هایی با کربردهای مختلف درآورند. این لایه ها را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی می توان به گونه ای روی یکدیگر قرار داد که قابلیت های مختلفی را از مقاومت در برابر برخورد گرفته تا جذب گازهای سمی به دست بدهند. 
 
با وجود این که هدف این تحقیقات تولید پوشش محافظتی با کاربردهای مختلف برای سربازان است، به اعتقاد محققان نتایج آن در حوزه های مختلف صنعتی از جمله تولید خودرو، ساخت و ساز و سایر صنایع نیز کاربرد دارد.