دسته : سیاست
شماره : 13254224194
تاریخ : 7 خرداد 1399
واکنش وزارت خارجه ایران به خشونت بی حد و مرز پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد، اعلام کرد: پاسخ آمریکا به درخواست اجرای عدالت، به کارگیری خشونت و زور بیشتر است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در صفحه توئیترش به خشونت پلیس در آمریکا علیه سیاهپوستان پرداخت.

در این توئیت آمده است:‌ ۶ سال پس از التماس‌های اریک گارنر که می‌گفت نمی‌توانم نفس بکشم،این بار جورج فلوید،یک سیاهپوست دیگر،بعد از بازداشتی بیرحمانه و غیر انسانی جان خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد خشونت پلیس ایالات متحده آمریکا علیه سیاهپوستان هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و مانند همیشه، پاسخ آمریکا به درخواست اجرای عدالت، به کارگیری خشونت و زور بیشتر است.

یک افسر سفیدپوست در آمریکا روز دوشنبه یک فرد سیاهپوست را در شهر میناپولیس به قتل رساند و پلیس فدرال این کشور و پلیس این شهر مدعی انجام تحقیقات لازم درباره یافتن علت دقیق مرگ این مرد رنگین پوست شدند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز این مرد سیاهپوست که حدود 40 سال داشت غروب دوشنبه به وقت آمریکا با رفتار خشن پلیس رو‌برو شد که به دستان او دستبد زند و او را با صورت روی زمین خواباندند. پلیس مدعی شده که این مرد 40 ساله مظنون به جعل اسناد بوده است.

بنابر ادعای پلیس، این مرد که مشکلات پزشکی داشت بعد از انتقال به بیمارستان هنپین کانتی با خودروی امدادی جان خود را از دست داد. این در حالی است که در فیلم‌های منتشر شده از سوی عابران در این صحنه که در شبکه‌های اجتماعی نیز انعکاس گسترده داشت این مرد سیاهپوست با فشار زانوی یک افسر پلیس مینیا پلیس مواجه شده و مرتب فریاد میزند، «نمی‌توانم نفس بکشم.

به نوشته این روزنامه،شهردار مینیا پولیس این حادثه را «افتضاح» توصیف کرد. جیکب فری شهردار مینیا پولیس در این زمینه گفت: «سیاهپوست بودن در آمریکا نباید دلیل صدور حکم اعدام باشد. به مدت پنج دقیقه دیدیم که افسر سفید پوست زانوی خود را به گردن یک سیاهپوست فشار می داد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه نیز در صفحه توئیترش به نژادپرستی و نابرابری‌های طبقاتی افسارگسیخته و فاجعه بار در آمریکای عصر ترامپ پرداخت.در این توئیت آمده بود: از زجرکش شدن احمد آربری از سوی افراد ددمنش نژادپرست که همزمان پرونده وی با بی عدالتی‌های دهشتناکی مواجه بوده است، تا به اشتباه کشته شدن برونا تیلور در حمله حماقت بار پلیس به وی تا نرخ به شدت صعودی مرگ و میر آمریکایی‌های سیاهپوست بر اثر ویروس کرونا، آمریکا در عصر ترامپ به دلیل نژادپرستی و نابرابری‌های طبقاتی افسارگسیخته به طرز فاجعه باری مستاصل و ناکام شده است.