دسته : فرهنگ و هنر
شماره : 13254224178
تاریخ : 6 خرداد 1399
کتاب روانشناسی پاندمی‌ها منتشر شد کتاب روانشناسی پاندمی‌ها نوشته استوین تیلور ترجمه دکتر مریم بختیاری و دکتر عباس مسجدی آرانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، این کتاب به ماجرای همه‌گیری کووید 19 پرداخته است که در حال حاضر بزرگترین بحران بشری در عصر حاضر است، پرداخته. 

در بخش‌هایی از این کتب می‌خوانیم که در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ مشاهده چند مورد پونومی در کشور چین به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده که علت آن نیز ناشناخته ذکر شده بود. این آمار تا سوم ژوئن 2020 به تعداد 44 بیمار افزایش یافت که همچنان علت ناشناخته بیان می‌شد. 

در نهایت علت این بیماری نوع جدیدی از ویروس کرونا معرفی شد که به سرعت در سراسر دنیا، ازجمله ایران گسترش یافت. از آنجاکه مانند هر منطقه در دنیا کشور ما نیز مصون از همه‌گیری بیماری‌های عفونی نبوده است، در تاریخ معاصر نیز به دلیل ارتباط با دنیا و حمل و نقل سریع، ما هم در معرض خطر پاندمی هستیم. مدیریت پاندمی نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع دارد که نیازهای جسمی و همچنین روانشناختی اجتماعی در آن لحاظ شود.

کتاب دکتر تیلور در این زمینه علاوه بر به‌روز بودن، مملو از نگاه‌های چند بعدی و چند رشته‌ای با تاکید بر تغییر سیاستگذاری‌های بهداشت عمومی است که مورد توجه مجامع علمی جهان قرار گرفته است و به حوزه مغفول روانشناسی در پاندمی پرداخته است و با بردن خوانندگان به دوردست‌های تاریخی و وارد کردن او به زمان حال، واکنش‌های روانشناختی و اجتماعی مردم را به پاندمی نشان داده است که شاید تغییر چشمگیری نکرده باشند.

مترجمان در این کتاب پیشنهادهایی برای مدیریت پاندمی از واکنش‌های فردی، گروهی و اجتماعی از شایعه تا عدم تبعیت از بهداشت و همچنین رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی ارائه کرده و مسیر آینده پژوهشی این حوزه را به تصویر کشانده است.