دسته : سلامت
شماره : 13254224146
تاریخ : 4 خرداد 1399
مشاهده ویروس کرونا در شیر مادران مبتلا محققان آلمانی به اولین نمونه وجود کروناویروس جدید موجود در شیر مادر رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، ازآنجاکه ویروس کرونای جدید یک ویروس نوظهور است و دانسته‌های بشر در مورد آن بسیار کم است، راه‌های انتقال آن به درستی شناخته نشده و شاید بتوان گفت روزانه موارد جدیدی از شیوه‌های انتقال این ویروس به فرد دیگر مشخص می‌شود.

یکی از مسائل نگران‌کننده در مورد این ویروس، انتقال آن از طریق مادر مبتلا به جنین و نوزادان است که گمان می‌رود این گروه، توان مقابله با این ویروس را نداشته باشند.

در همین راستا، محققان در یک بیمارستان آلمان، از دو زن که آزمایش کروناویروس آنها مثبت بود، نمونه شیر گرفتند. قبل از استفاده از پمپ برای جمع آوری شیر، سینه‌های آنان ضد عفونی شد تا از احتمال آلوده شدن شیر به کروناویروس در حین این کار، جلوگیری شود.

"یان مونیخ"، استاد مؤسسه ویروس شناسی مولکولی "اولم"(Ulm) آلمان و سرپرست این مطالعه، گفت: ما شیر را با استفاده از یک روش بسیار حساس برای تشخیص و اندازه‌گیری میزان ویروس در RNA یا مواد ژنتیکی مورد مطالعه قرار دادیم.

از مادر اول که مبتلا به کووید-۱۹ شده و بهبود یافته بود، پس از بهبود یافتگی ۴ نمونه شیر گرفته شد و نتیجه آزمایش همگی منفی شد.

اما نتیجه آزمایش شیر مادر دوم در حالی که علائم خفیف ابتلا به کووید-۱۹ داشت، به مدت چهار روز متوالی مثبت شد و دو آزمایش که در روزهای ابتدایی بروز علائم از وی انجام شد، منفی شده بود.

آزمایش کروناویروس فرزند مادر دوم مثبت شد، اما محققان مطمئن نیستند که نوزاد ویروس را از شیر مادر گرفته یا اینکه شیوه انتقال دیگری دخیل بوده است.

به گفته محققان، این مادر از زمان شروع علائم کووید-۱۹، ماسک زده است و هنگام دست زدن و تغذیه نوزاد خود، اقدامات احتیاطی از جمله تمیز و ضد عفونی کردن دست و سینه و پمپ را نیز انجام داده است.

مطالعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل و معین شدن جزئیات لازم است که چه تعداد از مادران دارای RNA ویروسی در شیر خود هستند و اینکه آیا ویروس عفونی است و می‌تواند به نوزاد منتقل شود. البته می‌دانیم که بسیاری از ویروس‌ها مانند HIV-۱ از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند.

"مونیخ" و گروهش از پیدا کردن "SARS-CoV-2" در نمونه‌ها شگفت‌زده شدند، زیرا کروناویروس‌ها تاکنون هرگز در شیر انسان دیده نشده بودند و تاکنون شیر دادن مادران آلوده به کروناویروس به نوزادان خود، ایمن در نظر گرفته می‌شد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در مورد شیردهی مادران اعلام کرده است: ما نمی‌دانیم مادرانی که به کووید-۱۹ مبتلا هستند، می‌توانند ویروس را از طریق شیر خود منتقل کنند یا نه، اما داده‌های محدود موجود نشان می‌دهد که شیر مادر ممکن است منبع انتقال نباشد. یک مادر مبتلا به کووید-۱۹ باید برای جلوگیری از انتقال ویروس به فرزند خود تمام اقدامات احتیاطی از جمله رعایت بهداشت دست و ماسک زدن را انجام دهد.

این مطالعه در مجله The Lancet منتشر شده است.