دسته : بین الملل
شماره : 13254224115
تاریخ : 3 خرداد 1399
برزیل رتبه دوم بیشترین مبتلایان کرونا برزیل به رتبه دوم بیشترین مبتلایان کرونا در جهان رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،با گذشت تعداد مبتلایان کرونا در برزیل از مرز ۳۳۰ هزار نفر، این کشور روسیه را از جایگاه دوم نمودار جهانی کووید۱۹ پایین کشید و پس از آمریکا که با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بالای جدول نشسته، در رتبه دوم قرار گرفت.

شمار جان باختگان کرونا در برزیل هم اکنون به بیش از ۲۱ هزار نفر رسیده که از این لحاظ این کشور در رتبه ششم جهان قرار دارد.

عصر جمعه وبسایت داده‌شمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در برزیل را ۳۳۸ هزار و ۸۹۰ نفر اعلام کرد. این وبسایت شمار قربانینا کووید۱۹ در این کشور را هم تا عصر جمعه ۲۱ هزار و ۴۸ نفر برآورد کرده است.

تا ظهر جمعه، این روسیه بود که با ۳۲۶ هزار مبتلا بعد از آمریکا در رتبه دوم نمودار کرونا در جهان ایستاده بود.

تصاویر منتشر شده از گورستان بزرگ فورموسا در سائوپائولو که از کفن و دفن کثیر مردگان کرونا حکایت دارد، روز جمعه در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

این گورستان برای تسریع روند خاکسپاری به بازماندگان تنها اجازه می‌دهد خیلی فوری برای عزاداری و وداع بر سر مزار عزیزشان دقایقی حاضر شوند و این در حالی است که خانواده بعدی در صف منتظر نوبت ایستاده تا به محض دفن جسد و عبور خانواده قبلی، اجازه رفتن به کنار قبر جدید به آنها داده شود.

همزمان نگرانی‌ها از تبدیل آمریکای لاتین به کانون جدید کرونا بالا گرفته است.

در این قاره کشورهایی چون برزیل، مکزیک، پرو و شیلی با مشکلات فراوانی برای کنترل این همه‌گیری روبرو هستند و کشوری چون اکوادور هم طی یک ماه گذشته حتی از عهده کفن و دفن اجسادی که در خیابان‌ها مانده بود عاجر مانده‌ بود.

مکزیک و برزیل، دو کشور بزرگ آمریکای لاتین با وجود روند سریع گسترش کرونا، هنوز قرنطینه سراسری به اجرا نگذاشته‌اند و با وجود صدور هشدارهای ملی، محدودیت‌های آمد و شد نظیر آنچه در آمریکا و کانادا و اروپا در حال اجراست، در این دو کشور دیده نمی‌شود.

ماریو کاسترو، استاد بهداشت جهانی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: نحوه عملکرد در برزیل با ایده‌آل فاصله بسیار دارد و در حال حاضر پیام هماهنگی از سوی حکومت در سطوح مختلف به مردم فرستاده نمی‌شود.

کشورهای دیگر این قاره چون آرژانتین قرنطینه اجباری و سراسری برقرار کرده است.

پرو یکی از اولین کشورهای آمریکای لاتین بود که قرنطینه سراسری را به اجرا گذاشت و مقررات بسیار سفت و سختی هم وضع کرد اما با این حال، آمار مبتلایان و جان باختگان در این کشور همچنان رو به افزایش است.

در شیلی که آمار کرونا به سرعت در حال افزایش است، دولت دستور قرنطینه در سانتیاگو، پایتخت، را صادر کرده است.

شیلی به لحاظ گستردگی تست کرونا در میان کشورهای آمریکای لاتین رتبه اول را دارد به طوری که تاکنون به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۱ تست انجام داده است.

به غیر از شیلی، در سایر نقاط آمریکایی لاتین تست گیری گسترده به نسبت آنچه در سایر نقاط جهان در حال وقوع است، گزارش نشده است.

مکزیک تاکنون به رقم ۱.۲ تست در ۱۰۰۰ نفر رسیده که در قیاس با همسایه شمالی خود، آمریکا، بسیار پایین است. آمریکا اکنون با انجام ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تست به نرخ ۳۶ نفر در ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

برزیل هم هنوز تست گیری به طور گسترده را انجام نداده است. به همین دلیل کارشناسان در دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو طی یک بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا تعداد واقعی مبتلایان به کرونا برزیل ۱۵ برابر رقم رسمی (۳۳۰ هزار نفر) است.

با وجود این، ژائیر بولسنارو، رئیس‌جمهور برزیل، که بارها جدی بودن بحران کرونا را کم اهمیت خوانده و با اعلام قرنطینه سراسری مخالفت کرده، می‌گوید بنا دارد مرزهای کشورش را باز کند. این در حالی است که دیگر دولت‌های آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده‌اند که اقدامات برزیل ممکن است به دامن زدن اپیدمی در کشورهای آنها منجر شود.