دسته : اقتصاد
شماره : 13254224097
تاریخ : 1 خرداد 1399
زمان کسب مجوز های کسب و کار می‌تواند به ۴ روز کاهش می‌یابد یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد گفت: اگر این پنجره واحد فیزیکی در کشور ایجاد شود و قطع به یقین، این ۷۲,۵ روز کاری می‌تواند به سه تا چهار روز تقلیل پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین علی فیروزی در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: پنجره واحد کسب و کار در طبقه همکف اتاق بازرگانی تهران مستقر خواهد شد تا متقاضیان بتوانند در مدت دو روز، شرکت خود را ثبت و روز سوم دفاتر پلمپ شده مالیاتی خود را تحول گیرند.

وی اظهارداشت: پنجره واحد فیزیکی ابتدا برای ثبت شرکت‌ها با مسئولیت محدود و در صورت استقبال این کار برای ثبت همه نوع شرکتی توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بطورکلی شاخصی وجود دارد به عنوان شاخص سهولت انجام کسب و کار که هر ساله از سوی بانک جهانی کشورها بر اساس این شاخص ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: شاخص شروع کسب و کار در ایران به نام ثبت شرکت‌ها مصطلح شده که یکی از ۱۰ نماگر اصلی شاخص سنجش سالیانه بهبود محیط کسب و کار کشورها از سوی بانک جهانی است.

فیروزی بیان داشت: بانک جهانی برای شروع کسب و کار یکسری مفروضاتی دارد و می‌گوید اگر کسی بخواهد یک شرکتی را ثبت کند باید فرآیندی همچون دریافت کد اقتصادی، گواهی ارزش افزوده، کدکارگاهی تأمین اجتماعی و چاپ آگهی شرکت در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار را طی و در نهایت بتواند دفاتر پلمپ شده مالیاتی خود را تحویل گیرد.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی در ایران ۷۲,۵ روز کاری طول می‌کشد تا این مراحل طی شود.

وی افزود: این ۷۲,۵ روز کاری باعث شده رتبه ایران در نماگر شروع کسب و کار از بین ۱۹۰ کشور دنیا ۱۷۸ باشد.

فیروزی بیان داشت: این رتبه بسیار بد و به هیچ وجه زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی به رادیو اقتصاد گفت: حال سوال این است که کشورهای جهان برای بهینه کردن این رتبه چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: ایجاد پنجره واحد فیزیکی از جمله اقدامات مهم این کشورها بوده است.

وی افزود: اگر این پنجره واحد فیزیکی در کشور ایجاد شود قطع به یقین این ۷۲,۵ روز کاری می‌تواند به سه تا چهار روز تقلیل پیدا کند.

فیروزی بیان داشت: بطورکلی ۵۵ روز از این ۷۲,۵ روز کاری مربوط به سازمان امور مالیاتی برای دریافت کد اقتصادی و گواهی ثبت نام ارزش افزوده است.

وی ادامه داد: «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد به مناسبت میلاد امام حسن (ع) دو بخشنامه یکی راجع به کد اقتصادی و دیگری مربوط به ثبت نام گواهی ارزش افزوده صادر کرد.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: خوشبختانه با صدور بخشنامه اول دیگر لازم نیست مردم پس از ثبت شرکت برای کد اقتصادی ثبت نام کنند همین که شرکت را ثبت و شنامه ملی شرکت خود را دریافت کردند همان شناسه ملی به عنوان کد اقتصادی محسوب می‌شود.

وی افزود: وزیر اقتصاد طی بخشنامه دیگر گواهی ثبت نام ارزش افزوده را حذف و به عبارتی متقاضیان ثبت شرکت از این پس دیگر نیازی به دریافت گواهی ارزش افزوده هم ندارند.

فیروزی اظهارداشت: خوشبختانه با ابلاغ این دو بخشنامه ۵۵ روز از ۷۲,۵ روز کاری در کشور برای ثبت شرکت‌ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: جدا از این متقاضی ثبت شرکت به محض دریافت کد شناسه ملی از اداره ثبت شرکت‌ها اگر اعلام کرده باشد کارگاهی هست و می‌خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد دو ساعت بعد هم کد کارگاهی به وی پیامک می‌شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بقیه موارد از قبیل دریافت تمبر نیم درصدی مالیاتی، انتخاب نام شرکت، پروسه ثبت شرکت‌ها و غیره در قالب ایجاد پنجره واحد فیزیکی انجام خواهد شد.

وی افزود: تهران نخستین استان در کشور خواهد بود که این پنجره در آن ایجاد می‌شود چون بانک جهانی قبل از همه تهران را رصد می‌کند.