دسته : فناوری
شماره : 13254224093
تاریخ : 1 خرداد 1399
دستاورد جدید پروفسور ایرانی در آمریکا ؛ امکان تشخیص ویروس کرونا به کمک تلفن همراه این دستگاه می تواند نتیجه آزمایش را به مسئولانی ارسال کند که درحال رهگیری شیوع ویروس هستند

 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از زومیت، کمبود کیت های آزمایشی تشخیص ویروس کرونا مشکلی جدی را برای کشورهای درگیر این ویروس به وجود آورده است. با این وجود پروژه ای که درحال راه اندازی است می تواند به ساخت حسگری برای تلفن همراه های هوشمند منجر شود که ویروس کرونا را با دمیدن روی آن تشخیص می دهد.
 
از سوی دیگر درکنار کمبود کیت تشخیص ویروس کرونا، بسیاری از افراد شیوه انجام این آزمایش را ناراحت کننده و ناخوشایند می دانند. در این روش از چوبی شبیه به گوش پاک کن بای جمع آوری مخاط از پشت حفره بینی و گلوی فرد استفاده می شود. گروهی از محققان دانشگاه یوتا مشغول کار بر روی پروژه ای هستند که می تواند ردیابی ویروس کرونا و آزمایش تشخیص این بیماری را بسیار آسان تر کند. این پروژه با سرپرستی پروفسور "مسعود طبیب آذر" روی بازتعریف اهداف حسگری متمرکز است که قبلا در سال 2016 برای تشخیص ویروس زیکا ساخته شد. پروفسور طبیب آذر در اینباره می گوید:
 
این پروژه را 12 سال قبل شروع کردیم، ایده اصلی این بود که مردم را قادر سازیم تا بتوانند در مکان هایی که به آن سفر می کنند حسگرهای شخصی خودشان را برای شناسایی ویروس زیکا داشته باشند. هدف ما برنامه ریزی این حسگر ها برای تشخیص ویروس کووید 19 است.
 
نمونه اولیه دستگاه مذکور حدود یک اینچ عرص دارد، و با بلوتوث به گوشی هوشمند متصل می شود و از راه درگاه شارژ نیرو می گیرد. ادامه روند کار با دستگاه با قرار دادن ذره ای میکروسکوپی از بزاق روی آن یا از راه دمیدن، سرفه کردن، نفس کشیدن یا عطسه کردن در حسگر میسر می شود. همچنین این امکان وجود دارد که کاربران با برداشتن نمونه بوسیله چوب نمونه گیری از سطوح هدف و گذاشتن آن روی حسگر، آزمایش تشخیص ویروس را انجام دهند.
 
 
اگر ویروس کرونا وجود داشته باشد، DNA  تک رشته ای با نام آپتامتر در این حسگر به پروتئین های ویروس متصل می شود و مقاومت الکتریکی حاصل شده به نتیجه مثبت منجر خواهد شد. این دستگاه می تواند نتیجه آزمایش را به مسئولانی ارسال کند که درحال رهگیری شیوع ویروس هستند. 
 
با وجود جریان الکتریکی که باعث ازبین رفتن نمونه های قبلی می شود، این حسگر می تواند بیش از یکبار مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قیمت دستگاه فقط 55 دلار خواهد بود، انتظار می رود آزمایش های بالینی از ژوئیه اغاز گردد و این دستگاه به زودی و از سه ماه دیگر در اختیار عموم مردم قرار خواهد داشت.