دسته : بین الملل
شماره : 13254224067
تاریخ : 31 ارديبهشت 1399
اخطاریه رهبر طالبان به آمریکا اجازه ندهید موافقتنامه‌مان با مانع، تاخیر و ناکامی رو به رو شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،ملا هبت الله آخوندزاده،رهبر طالبان در یک پیام به مناسبت عید فطر، از آمریکا خواسته که به کسی اجازه ندهد که موافقتنامه صلح آنها را با مانع، تاخیر و ناکامی رو به رو سازد.

او در این پیام که منتشر شده،گفت که این سند به سطح جهانی پذیرفته شده و چارچوبی واضح به نفع دو طرف است.

رهبر طالبان امضای این سند را بار دیگر پیروزی بزرگ برای گروه خود خوانده و تاکید کرده که طالبان به این توافقنامه متعهد است و از آمریکا نیز می‌خواهد بر تعهدات خود محکم باقی بماند.

به باور او، عملی شدن این توافقنامه وسیله پایان جنگ و به میان آمدن صلح در افغانستان است.طالبان پیش از این بارها دولت افغانستان را به تلاش برای سنگ‌اندازی در روند صلح و زیر پا گذاشتن مواد این توافقنامه متهم کرده است.

این اظهارات در حالی از سوی رهبر طالبان مطرح می‌شود که به دنبال موج تازه‌ای از خشونت‌ها در افغانستان، دولت این کشور طالبان را مسئول شناخته و گفته به نظر می‌رسد موافقتنامه صلح بی اثر بوده است.

چند روز پیش ریاست امنیت ملی افغانستان گفت طالبان پس از امضای این سند تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ حمله انجام دادند و برخلاف آنچه از این توافقنامه انتظار می‌رفت، نه کاهش خشونت‌ها، بلکه افزایش و تشدید جنگ را به دنبال داشت.

در چند روز گذشته چندین حمله خونین در نقاط مختلف افغانستان رخ داد که مسئولیت شماری از آنها را (که تلفات غیرنظامی هم به دنبال داشت) طالبان به عهده نگرفت اما حکومت افغانستان طالبان را مسئول همه این خشونت‌ها می‌داند.

در پیام عیدی رهبر طالبان از تلفات غیرنظامیان در جنگ ابراز نگرانی جدی شده و گفته شده که یک کمیسیون گماشته شده تا در جنگ، از سوی نیروهای طالبان به غیرنظامیان صدمه‌ای نرسد و اگر چنین شد موضوع بررسی شده و افراد مقصر مجازات شوند.

او همچنین دولت را به حمله و بمباران خانه‌های غیرنظامیان متهم کرده و از نهادهای خارجی خواسته برای جلوگیری از آن، اقدام کنند.