دسته : اقتصاد
شماره : 13254224053
تاریخ : 30 ارديبهشت 1399
تاکید بر کنترل قیمت ارز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، موارد مهم و موثری در بخش جهش تولید و رونق صادرات و افزایش درآمدهای ارزی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، درجلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که ریاست آن بر عهده رئیس جمهوری بود، بر اولویت داشتن کالاهای اساسی، ‌دارو، ‌تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید برای اختصاص ارز تاکید شد.

حسن روحانی در جلسه امروز با تاکید بر ضرورت کنترل قیمت ارز و جلوگیری از افزایش نرخ آن گفت: در این خصوص باید دستگاه‌ های اقتصادی و نظام بانکی در هماهنگی کامل باهم بوده و با دقت عمل بیشتری رفتار کنند.

وی افزود: اولویت‌های ما دارو، کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تجهیزات و مواد اولیه ای که بخش تولید به آن ها نیاز دارند  هستند و در موقع اختصاص ارز باید به این مورد کاملا توجه کنیم    

در این جلسه چند موضوع مهم و تاثیرگذار در بخش جهش تولید و رونق صادرات و افزایش درآمدهای ارزی مورد بحث و بررسی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار گرفته و درمورد آن تصمیم‌گیری شد.

 هم‌چنین مقرر شد بانک مرکزی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد استخراج ارز دیجیتال، تحقیق و بررسی های لازم را انجام داده و درارتباط با انجام آن برنامه‌ریزی کنند.

در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با توجه به مشکلات پدید آمده در اقتصاد جهانی و تامین ارز به دلیل شیوع ویروس کووید-19، شیوه بازپرداخت وام‌های ارزی سرمایه گذاران در صنعت برق به صندوق توسعه ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و  در مرحله نخست قرار شد بازپرداخت وام این بخش دو سال عقب افتاده و سپس موضوع در کمیسیون‌های تخصصی برای حل نهایی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن به دولت ارائه شود.

در ادامه این جلسه،گزارشی از شیوه‌ های کسب درآمد ارزی از طریق صادرات به تفکیک بخش‌ها، ‌ استان ها و کشورهای هدف به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه و مقرر شد به منظور سرعت بخشیدن به فعالیت‌های صادراتی، ‌بانک مرکزی و وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت و سازمان برنامه و بودجه با ایجاد هماهنگی‌های لازم سیاست‌های صادراتی و ارزی و تجاری را به طور مداوم رصد کرده و با برطرف کردن موانع و مشکلات موجود، تسهیلات لازم را برای صادرکنندگان در نظر بگیرند.

 در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مقرر شد، شیوه‌های متنوع واردات و صادرات، تقویت ساختارها و جهت گیری های صادراتی مورد توجه و دقت لازم قرار گرفته شوند.