دسته : بین الملل
شماره : 13254224039
تاریخ : 30 ارديبهشت 1399
علت اخراج بازرس وزارت خارجه آمریکا بازرس اخراج شده وزارت خارجه آمریکا در حال تحقیق درباره فروش سلاح به عربستان بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،گروهی از دمکرات‌های کنگره ایالات متحده می‌گویند بازرس وزارت خارجه این کشور که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، او را به تازگی اخراج کرده است، تحقیقاتی را درباره فروش سلاح به عربستان سعودی آغاز کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنها روزگذشته اعلام کردند که استیو لینیک، بازرس ارشد وزارت خارجه ایالات متحده، در حال تحقیق درباره این موضوع بود که این وزارتخانه چگونه به رغم مخالفت‌های کنگره راه را برای فروش هفت میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی هموار کرد.

دمکرات‌ها پیشتر این احتمال را مطرح کرده بودند که اخراج استیو لینیک با تحقیقات او درباره این ادعا ربط داشته باشد که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، احتمالا برخی از کارهای شخصی‌اش را به کارمندانش سپرده است.

تاکنون نه کاخ سفید و نه وزارت خارجه آمریکا دلیل مشخصی برای اخراج لینیک ارائه نکرده‌اند و تنها آقای پومپئو روز دوشنبه گفت که او خواستار اخراج لینیک شد چرا که به وزارت خارجه «آسیب می‌زد» و کارهایش به شکلی نبود که مورد تایید دیپلمات‌های ارشد وزارتخانه باشد.

ترامپ پیش از این نیز شماری از بازرسان وزارتخانه‌ها را اخراج کرده و در توضیح این اقدام صرفا گفته بود که اعتماد خود را به آنها از دست داده است، امری که انتقاد اعضای کنگره از هر دو حزب را به دنبال داشته است.

الیوت انگل، رئیس کمیته روایط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت نگرانی او این است که لینیک قبل از آن‌که بتواند تحقیقات خود را درباره عربستان سعودی تکمیل کند اخراج شده است.