دسته : اجتماعی
شماره : 13254224035
تاریخ : 29 ارديبهشت 1399
تاکید بر اهمیت آموزش مهارت وصلاحیت حرفه‌ای در جلسه امروز شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی
در دومین جلسه شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور گزارشی از وضعیت آموزش‌های مهارتی در بازار کار کشور ارائه شد.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهوری در دومین جلسه شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی که امروز به ریاست وی برگزار شد با تاکید بر این که بحث آموزش مهارت وصلاحیت حرفه‌ای باید تبدیل به موضوع جدی کشور شود، گفت: ایران به منظور پیشبرد برنامه‌های خود به عنوان کشوری در حال توسعه به تربیت نیروی انسانی ماهر و دارای صلاحیت نیازمند است .

 اسحاق جهانگیری افزود: برای افزایش بهره‌وری از نیروی انسانی و منابع سرمایه‌ای کشور نیز به افزایش مهارت ها نیاز داریم. باید بر روی بهره‌مندی از فن‌آوری‌های پیشرفته و استفاده از ظرفیت‌های نوین بیش از گذشته برنامه‌ریزی کنیم زیرا به عنوان نیاز جهان امروز منجر به آموزش، خرید و فروش و سایر فعالیت‌های مجازی می‌شود.

جهانگیری اظهار داشت: کاهش تقاضا در بازار کار که از یک میلیون به ۷۰۰ هزار نفر رسیده و نیاز کشور به نوسازی صنایع موجب شده تا موضوع افزایش صلاحیت حرفه ای و مهارت را در دستور کار دولت، اصناف و بخش خصوصی قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: به منظور تمرکز بر موضوع آموزش حرفه ای، شورای عالی فنی و حرفه‌ای با هماهنگی بیشتر با دبیران شورای عالی فنی و حرفه‌ای، شورای عالی اشتغال شورای عالی کار و شورای عالی آموزش و پرورش باید سیاست‌هایی را تصویب کند که بر اساس آن در سال‌های آتی دستگاه‌ها، اصناف و پیمانکاران فعال در هر حوزه موظف به استفاده از خدمات نیروی کاری دارای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای و مهارت، باشند. هم‌چنین مهارت‌های فنی و حرفه‌ای نیروی کار در موضوع حقوق و دستمزد و طبقه‌بندی مشاغل باید لحاظ شود.

وی با اشاره به این که درخصوص وضعیت نیروهای فعال در بخش‌های مختلف صنعتی، عمرانی و خدماتی کشور به لحاظ دارا بودن مهارت و صلاحیت حرفه‌ای، گزارش امیدوار کننده ای ارائه شده، افزود: امیدواریم با توجه به کاهش روند پرشتاب ورودی‌های به مدارس و دانشگاه‌ها، شاهد اهتمام و تمرکز بیشتر وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری بر روی موضوعات با محتوای افزایش مهارت و کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان باشیم.

در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند، گزارشی از وضعیت آموزش‌های مهارتی در بازار کار کشور وگزارشی از روندهای کلان موثر بر آینده کار نظیر تغییرات جمعیتی، تغییرات تکنولوژی، تغییرات آب و هوایی، پیامدهای جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه موثر بر بازار کار ارائه شده و وضعیت بازار کار براساس شاخص تحصیلات دانشگاهی در سه کشور ترکیه، آلمان و ایران مورد  بررسی قرار گرفت.