دسته : تحلیل نظامی
شماره : 13254224023
تاریخ : 29 ارديبهشت 1399
نگاهی به حادثه دریایی ارتش و تضعیف نظام دفاعی کشور بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد اصابت موشک کروز عامل اصلی حادثه کنارک محسوب شده و نقش ناوشکن جماران تنها به‌عنوان یک سکو جهت پرتاب کروز دریایی یادشده است .

بررسی های تخصصی نشان می دهد اصابت موشک کروز عامل اصلی حادثه کنارک محسوب شده و نقش ناوشکن جماران تنها به عنوان یک سکو جهت پرتاب کروز دریایی یادشده است .بر اساس اطلاعات موجود در برخی وب سایت های نظامی و تحقیقاتی ظاهراً موشک نیز از نوع ارتقاءیافته موشک نور یعنی کروز قادر بوده که شعاع پردازش نسبت به هدف نیز دقیق و هوشمند است.

اما آنچه مهم تر از این چنین حادثه دل خراشی ارزیابی می شود؛ سناریوهای پنهان و به نوعی جنگ روانی است که تلاش دارد با زیر سؤال بردن تجهیزات و توانمندی های نیروهای مسلح ایران ازجمله ارتقاء و ساخت تجهیزات پدافند بومی ،ساخت تانک، خودروهای زرهی ،سلاح های انفرادی ،ناوشکن و ناوچه های سطحی و زیرسطحی چنین اقداماتی را به اشکال مختلف تحت الشعاع قرار داده و در کنار آن تضعیف بنیادین نیروهای مسلح را که به نوعی اولین جبهه دفاعی نظام به شمار می رود را مطرح سازد .

حال آنکه چنین حوادثی در سطوح مختلف و در طی آزمایشات یگانی امری قابل پیش بینی محسوب شده و برای آن نیز یک برنامه ریزی های دقیق در سطوح یگانی صورت گرفته است. به عنوان مثال آزمایش گردان های پیاده در تمامی ارتش ها که بر مبنای تیراندازی ،توانمندی جسمی و ... است یک درصد مشخصی را به عنوان تلفات اختصاص می دهد و یا این که در تمامی رزمایشات چه دریایی ،زمینی و هوایی وجود هرگونه تلفات با توجه به نوع و سلاح های به کار گرفته شده وجود داشته و این یک موضوع کاملاً حساب شده در توانمندی رزمی محسوب می شود.

طراحی تسلیحات راهبردی و ویژه

حال آنچه در حادثه ناوچه کنارک حائز اهمیت است تست سلاح های بومی است که نشان می دهد صنعت دفاعی کشور به شرایط ویژه ای از خودباوری رسیده که می تواند تسلیحات راهبردی و ویژه ای را طراحی و به تولید انبوه برساند .موشکی که از ناوچه جماران شلیک گردید نیز در راستای افزایش سطح دفاعی زیرسطحی موردتوجه تحلیلگران نظامی قرار دارد و می تواند قدرت دفاعی غیرقابل پیش بینی نیروی دریایی ارتش را به رخ سایر ارتش های بیگانه منطقه ای و فرا منطقه ای بکشد .

به نظر می رسد پس از حادثه تلخ اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی در زمستان سال گذشته سناریویی جهت تضعیف بنیه دفاعی کشور با مبنا قرار دادن ارتش و سپاه از سوی طراحان بیگانه در حال شکل گیری است که متأسفانه برخی از رسانه های داخلی دانسته و ندانسته به این چالش دامن زده و آن را به عنوان یک نقطه ضعف جدی برای ساختار دفاعی کشور مطرح ساخته اند که این خود یک جنگ نرم با ابعاد مختلف امنیت ملی ،جنگ اطلاعاتی ،جنگ سایبری و ... است.

در کنار این جنگ نرم ؛ نگاه به تضعیف سلسله مراتب نیروهای مسلح باهدف کاهش سطح تصمیم گیری مهم ترین مؤلفه ای است که در این جنگ تمام عیار قابل ارزیابی است و نمونه های آن نیز شایعه به شهادت رسیدن امیر سرتیپ پور دستان جانشین سابق ارتش ،شهادت فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ،شایعه فرمانده سپاه قدس و.... است.

حوادث نظامی در سطوح مختلف

در ادامه بی تردید حوادث نظامی در سطوح مختلف تنها برای یک کشور خاص محسوب نمی شود و در تمامی نیروهای مسلح امری متداول بوده و همچنان نیز قابل پیش بینی است. به عنوان مثال در 25 مارس سال 2005 میلادی یک رادار پاتریوت نیروی هوایی ارتش آمریکا مستقر در پایگاه هوایی کویت اشتباهاً توسط یک موشک هارم شلیک شده جنگنده اف 16 نیروی هوایی آمریکا ساقط شد که در بیش از 10 تن جان خود را از دست دادند و موارد ازاین دست بسیار فراوان بوده که بسیاری از ارتش ها به دلایل مختلف از ارائه آن برای عموم جامعه جلوگیری می کنند .

ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری تمام توانسته اند در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده و نشانه های بارز آن تقدیم هزاران شهید ارتش و سپاهی است؛ که به تارک این نظام مقدس ماندگار و نقطه اتکایی جهت پیشبرد قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند .

بی تردید حادثه ناوچه کنارک قلب تمامی سرزمین ایران را به درآورد؛ اما باید بدانیم که این ماهیت ازجان گذشتگی ارتش مردمی و حزب الله که خطرات را با تمام وجود برتن می خرد تا امنیت در سطوح مختلف زمینی ،هوایی و دریایی تأمین شود و شهادت رمز افتخار برای دلاورمردانی است که در این عرصه تاریخی قدم برداشته و محکم بر سر ایمان و تعهد خود ایستاده اند.