دسته : سلامت
شماره : 13254223931
تاریخ : 24 ارديبهشت 1399
خوردن توت‌ها از آلزایمر جلوگیری می‌کند مطالعه نشان می دهد مصرف کم مواد خوراکی سرشار از فلاوونوئیدها با افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر در طول ۲۰ سال بعد مرتبط است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی ایران زمین، بیماری آلزایمر به مغز آسیب می‌رساند و باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم سلامت مغز شده و می‌تواند بر انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد. بیماری آلزایمر به مرور زمان بدتر شده و میزان تحلیل مغز بیشتر می‌شود اما سرعت این تحلیل در بیماران مختلف متفاوت است. برخی از افراد در همان مراحل ابتدایی بیماری توانایی انجام فعالیت‌های روزانه خود را از دست می‌دهند. اما برخی دیگر ممکن است در مراحل بعدی بیماری با این مشکلات رو به رو شوند.

بیماری آلزایمر زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌هایی حاوی شکل بتاآمیلوئید در مغز باشد. همان‌طور که علائم بدتر می‌شوند، افراد برای یادآوری علائم رویدادهای اخیر و تشخیص افرادی که می‌شناسند دچار مشکل می‌شوند. فرد مبتلا به آلزایمر در نهایت به کمک تمام وقت نیاز خواهد داشت.

محققان دانشگاه تافتس آمریکا عنوان می‌کنند سالمندانی که مقادیر کم مواد خوراکی سرشار از فلاوونوئیدها نظیر انواع توت‌ها، سیب و چای مصرف می‌کنند، دو تا چهار برابر افراد با مصرف بالاتر این مواد خوراکی، با احتمال ابتلاء به بیماری آلزایمر و زوال عقل‌های دیگر در طول ۲۰ سال مواجه هستند.

محققان در این مطالعه، ۲۸۰۰ فرد ۵۰ سال به بالا را از لحاظ رابطه طولانی مدت بین مصرف مواد خوراکی حاوی فلاوونوئیدها و ریسک بیماری آلزایمر بررسی کردند. در این مطالعه طولانی مدت، افراد مدت ۲۰ سال تحت نظر بودند.

فلاوونوئیدها مواد طبیعی موجود در میوه و سبزیجاتی نظیر گلابی، سیب، توت‌ها، پیاز و نوشیدنی‌های گیاهی نظیر چای هستند. فلاوونوئیدها فواید مختلفی برای سلامت از جمله کاهش التهاب دارند. شکلات تلخ منبع دیگر فلاوونوئیدها است.

تیم تحقیق به سرپرستی «جین مایر» دریافت مصرف کم سه نوع فلاوونوئید در مقایسه با مصرف بالا آن، با ریسک بالاتر ابتلاء به زوال عقل مرتبط است: