دسته : بین الملل
شماره : 13254223887
تاریخ : 22 ارديبهشت 1399
انتخابات ریاست‌جمهوری لهستان بدون انجام رأی‌گیری آندره دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، که دوره او روز ششم اوت به پایان می‌رسد به دنبال انتخاب مجدد است و حزب حاکم «قانون و عدالت» از او حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،پس از آنکه دولت و احزاب مخالف در لهستان بر سر هیچ یک از موارد برگزاری،لغو یا تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری به توافق نرسیدند، روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت بدون آنکه رأی‌گیری انجام شود، روی کاغذ در این کشور انتخابات برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه نوشته که روز انتخابات لهستان برای کتاب‌های تاریخی بود چرا که حوزه‌های رأی‌گیری بسته بودند و مشارکت نیز صفر بود.اختلاف دولت و مخالفان بر سر این بود که با توجه به همه‌گیری کرونا، انتخابات چگونه و چه زمانی برگزار شود.

دولت لهستان خواستار برگزاری انتخابات در زمان موعود، یعنی یکشنبه ۲۱ اردیبهشت، و از طریق رأی‌گیری پستی بود. با این حال قانون رأی‌گیری از طریق پست تازه روز پنجشنبه گذشته به تصویب پارلمان رسید و لذا زمان کافی برای تدارک این انتخابات وجود نداشت.

با وجود این، تاریخ جدیدی برای انتخابات اعلام نشد و رأی‌گیری روز یکشنبه نیز لغو نشد.پیشتر در روز ۱۱ اردیبهشت، ۹ تن از روسای‌جمهوری و نخست‌وزیران سابق لهستان از رای‌دهندگان خواسته بودند که انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کنند.

این سیاستمداران تاکید داشتند که رای‌گیری از طریق پست می‌تواند ناقض قانون اساسی باشد و محرمانه بودن رای شرکت‌کنندگان را تضمین نمی‌کند.