دسته : بین الملل
شماره : 13254223856
تاریخ : 20 ارديبهشت 1399
ابتکار پاکستان برای کاهش سطح بیکاری ها ابتکار پاکستان برای کاهش سطح بیکاری‌ها در دوران شیوع کرونا

ابتکار پاکستان برای کاهش سطح بیکاری‌ها در دوران شیوع کرونا

کم نیستند کارگران روزمزدی که در پی شیوع کرونا در پاکستان کارشان را از دست داده‌اند.  این افراد برای تامین معاش، قدرت انتخاب زیادی ندارند و یا باید به کارهایی بسیار سخت و طاقت‌فرسا با دستمزدی بسیار ناچیز تن دهند و یا برای نجات خانواده‌های گرسنه خود متوسل به گدایی بشوند.

برای حل این معضل، دولت پاکستان وارد عمل شده است.

اسلام آباد که مدتهاست برنامۀ بلندپروازانه‌ای را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی آغاز کرده، از ده‌ها هزار کارگری که اکنون بیکار شده‌اند برای کاشت میلیون‌ها درخت در سراسر کشور استفاده می‌کند.

پاکستان اجرای مقررات محدودیت در رفت و آمد را از ۲۳ مارس آغاز کرده است و از آن زمان تا کنون کارگران روزمزد بسیاری به شغل جدید «کارگران جنگل» گمارده شده اند. آنها در چهارچوب طرح «۱۰ میلیارد درخت» نهال درختان را در مناطق تعین شده از سوی دولت می‌کارند.

این تلاش دولت، نمونه‌ای از سرمایه گذاری‌هاست که هم به خانواده‌های کم درآمد و حفظ پویایی اقتصاد داخلی کمک می‌کند و هم کشور را برای مقابله با تهدید بزرگتری که تغییرات آب و هوایی است آماده می‌کند.

این کارگران جنگل، روزانه بطور متوسط ۵۰۰ تا ۸۰۰ روپیه (۳ تا ۵ دلار) دستمزد می‌گیرند و به این ترتیب نگرانیِ کمتری برای سیر کردن خانواده‌هایشان دارند.

برنامۀ بلندپروازانه کاشت ۱۰ میلیارد درخت، در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط عمران خان، نخست وزیر پاکستان به اجرا گذاشته شد و قرار است ظرف ۵ سال نیز عملی شود.

هدف از اجرای این برنامه، مقابله با افزایش دمای زمین، جاری شدن سیل و خشکسالی در این کشور است.

اگرچه با شیوع کرونا در پاکستان، فعالیت کارزار کاشت ۱۰ میلیارد درخت موقتا تعطیل شد اما عمران خان به تازگی دستور از سرگیری فعالیت‌ها در این کارزار را صادر کرد و به این ترتیب بیش از ۶۳ هزار فرصت کاری جدید نیز ایجاد شد.

به گفته امین اسلم، از مشاوران نخست وزیر پاکستان امسال در چهارچوب این برنامه سه برابر سال اول اجرای آن نیروی کار گرفته شده است و حتی در برخی فعالیت‌ها از زنان نیز استفاده می‌شود.

به این ترتیب در حالی که هنوز مقررات منع آمد و شد در پاکستان حاکم است، کامیون‌های حمل نهال درختان می‌توانند در جاده‌ها در حرکت باشند و کارگران روزمزد می‌توانند برای شرکت در این برنامه، خانه‌هایشان را ترک کنند.  همه کارگران ماسک می‌زنند و باید فاصله دو متری از یکدیگر را نیز حفظ کنند.