دسته : فرهنگ و هنر
شماره : 13254223828
تاریخ : 18 ارديبهشت 1399
تجلیل از کادر درمان به شیوه «بنکسی» «بنکسی» گرافیتی‌کار انگلیسی در تازه‌ترین اثر خود کودکی را نشان می دهد که درحال بازی با اسباب بازی پرستاری است که به ابرقهرمان بازی‌های کودکانه‌اش بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، بنکسی یکی از هنرمندان هنر خیابانی است و در گرافیتی‌هایش از تکنیک گرده‌بردار استفاده می‌کند. او که به صورت ناشناس در انگلستان زندگی می‌کند، هرگز هویت واقعی خود را فاش نکرده است. البته گمانه‌هایی وجود دارد که بنکسی واقعی چه شخصی است.

بنکسی نام مستعار یک فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است. آثار او با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و بر روی دیوارها یا پل‌ها نقش بسته‌اند.

آثار این هنرمند بر دیوارهای بسیاری از شهرها نقش بسته و با هنر خیابانی‌اش بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی روز را به چالش می‌کشد و هدف اصلی او اعتراض است.

تازه‌ترین اثر این هنرمند در راهرو بیمارستان ساوت‌همپتون (Southampton) کشیده شده و قرار است در راستای کمک به سازمان خدمات بهداشت ملی انگلستان به حراج گذاشته ‌شود.

این اثر پرستاری را به تصویر کشیده است که با دستانی باز گویی در حال پرواز است. «بتمن» و «مرد عنکبوتی» ابرقهرمانان دیروز این کودک در سطل پشت سرش کنار گذاشته شده است تا کادر درمان، به عنوان نمادی از ابرقهرمانان امروز معرفی می شوند.

بنکسی در کنار این اثر سیاه و سفید در یادداشتی برای کارمندان بیمارستان چنین نوشته است: از همه کارهایی که انجام می دهید متشکرم. امیدوارم که این مکان کمی بیشتر روشن شود، حتی اگر فقط سیاه و سفید باشد. 

این اثر سومین کاری است که بنکسی پس از شیوع بیماری کرونا انجام داده است. اولین اثر این هنرمند حمله 10 موش به حمام خانه‌اش بود و اثر دیگر افزودن ماسک بهداشتی به اثر بازآفرینی تابلو معروف «دختری با گوشواره مروارید» است.

گرافیتی به‌عنوان یکی از شیوه‌های هنری مدرن با خرده فرهنگ‌های معترض، به‌ویژه جوانان جامعه پیوند دارد. با بررسی تاریخ گرافیکی، می‌توان این نکته را دریافت که این هنر همواره برای اعتراض به ساختارهای جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. اکثر هنرمندان سنتی و کلاسیک از اینکه گرافیتی را هنر خطاب کنند، ابا دارند. 

آثار بنکسی هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را دارد به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز است.

او با واکنش نشان دادن به وقایع اطراف مبدل به یک اکتیویست شده است. اکتیویسم یا کنشگری شامل فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، محیط‌زیست و... می‌شود. این فعالت‌ها با هدف ایجاد تعادل یا جلوگیری از یک رویداد یا بهبود بخشیدن به شرایطی خاص در حوزه‌های مختلف، انجام می‌شود. بنکسی که همواره دیدگاه‌های خود را در لفافه‌ای از طنز بیان می‌کند.