دسته : اجتماعی
شماره : 13254223783
تاریخ : 16 ارديبهشت 1399
انتقادات علی مطهری از عملکرد شورای نگهبان علی مطهری نماینده تهران که در مجلس یازدهم حضور ندارد، امروز در آخرین نطقش در مجلس به انتقاد از عملکرد شورای نگهبان و هیئت رئیسه مجلس پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از اقتصاد 24، علی مطهری  نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نظق امروز خود از شورای نگهبان انتقاد کرده و گفت: عملکرد شورای نگهبان در انتخابات اخیراشکالات واضح و مشخصی داشت. البته اعتراض نمایندگانی که رد صلاحیت شده و در دوره بعدی حضورندارند، جنبه شخصی ندارد زیرا آنها  نگران آینده انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی هستند و معتقدند این عملکرد می‌تواند منجر به اختناق، خفقان و کاهش سرمایه اجتماعی شود.

 وی با تاکید بر این که رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی به دلیل اظهاراتشان، مورد جدیدی بود، افزود: چنین چیزی در قانون اساسی وجود ندارد و این بار به صراحت وعلنی گفتند که شما این را گفته اید در حالی که باید این را می‌گفتید.                                           

ماهیت مجلس این است که کسی حرفی را که به آن اعتقاد دارد را مطرح کند و دیگری خلافش را بگوید و جوابش را بدهد. این که بگویند شما چه بگویید و چه نگویید اصلا معنا ندارد ومطمئن باشید،مجلس بعدی، مجلس مطیعی نخواهد بود و قطعا افراد حر و آزاد به رفتار خیلی از شما‌ها اعتراض خواهند کرد.

مطهری با اشاره به انتقادات مطرح شده از مجلس دهم گفت: من سه دوره در مجلس حضور داشتم و با صراحت می‌گویم که مجلس دهم از مجلس نهم و هشتم ضعیف تر نبود و حتی در مواقعی از آن ها قوی ترعمل کرد اما نقش عوامل خارج از مجلس را در این قضیه نباید نادیده گرفت.

وی درباره اظهار نظر شورای نگهبان درباره منتخب مردم تفرش گفت: تعیین تکلیف منتخب مردم تفرش برعهده مجلس آن هم در زمان اعتبارنامه‌هاست و فقط مجلس می‌تواند ورود کند نه اینکه شورای نگهبان رأسا ورود کند.

مطهری با اشاره به موضوع رد صلاحیت مینو خالقی در جریان انتخابات مجلس دهم، گفت: ما در مجلس دهم استفساریه قانون انتخابات مجلس در مورد رد صلاحیت منتخبان را داشتیم و مصوب کردیم که شورای نگهبان حق ندارد بعد از رد صلاحیت منتخبین مردم ورود کند و بر نظر خود اصرار کردیم و این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفت، ولی آن‌ها اخیرا اعلام کردند، چون یک سال از این موضوع گذشته، نظر شورای نگهبان تأمین می‌شود.

نماینده تهران با انتقاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انطباق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام، گفت: این موضوع تهدیدی برای مجلس محسوب می‌شود و نباید نهادی غیر از شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی کند، چرا که این کار خلاف قانون اساسی است، لذا تشخیص انطباق مصوبات با خود مجلس است.

مطهری با انتقاد از مصلحت‌سنجی‌ هیئت رئیسه مجلس درباره استیضاح‌ها، ادامه داد: مقصر اصلی حوادث آبان‌ماه که منجر به کشته شدن تعدادی از هم‌وطنان‌مان شد، وزیر کشور بود، من و تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وزیر کشور را داشتیم و این موضوع را هم تا آخر پیگیری کردیم ولی لاریجانی اجازه نداد استیضاح وزیر کشور دنبال شود و درنهایت هم گفتند که  شرایط مناسب نیست و بعد از انتخابات این استیضاح را دنبال کنید. البته هنوزهم دیرنشده و می‌توانیم هفته دیگر این استیضاح را انجام دهیم اما الان هم می‌گویند موضوع کرونا مهم تر است.

وی به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: شما‌ها باید به مسئله آزادی بیان و حقوق ملت اهمیت بدهید. شما نماینده ملت هستید نه نماینده نظام، لذا نباید به بهانه حفظ نظام، حقوق ملت نادیده انگاشته شود.