دسته : فناوری
شماره : 13254223775
تاریخ : 16 ارديبهشت 1399
تکنولوژی جدید ایرباس؛ بینی الکترونیکی برای یافتن بمب در گذشته ابزارهای زیادی برای تشخیص مواد شیمیایی خطرناک در مسافران مورد استفاده قرار می گرفتند اما موفقیت کمی داشتند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ایرباس در تازه ترین فناوری خود به دنبال آزمایش نوعی "بینی الکترونیکی" می باشد که با استفاده از سلول های بیولوژیکی، نقش سگ های بمب یاب را ایفا می کند. سنسورها با همکاری این شرکت فرانسوی و استارتاپی به نام "Koniku" ساخته شده و در سال جاری میلادی در تونل های چندین فرودگاه نصب خواهند شد.

در این فناوری پردازنده های سلیکونی در همکاری با سلول های زنده بو را تشخیص می دهند، موسس استارتاپ کونیکو می گوید:

"ما موفق به توسعه فناوری شده ایم که می تواند بو را تشخیص دهد، این فناوری هوا را تنفس کرده و به شما می گوید چه چیزی در هوا است. ما سلول های مغزی Hek یا آستروسیت را دستکاری ژنتیکی کرده ایم تا حس بویایی پیدا کنند."

بخاطر بحرانی که همه گیری ویروس کرونا به وجود آورده همه شرکت ها به دنبال روش هایی برای تشخیص تهدیدات بیولوژیکی از جمله ویروس ها هستند، از این سنسور ها در کنار ارتقای امنیت فرودگاه ها می توان در حوزه پزشکی و برای تشخیص نشانه سرطان استفاده کرد. استارتاپ کونیکو با این وسیله اهداف بزرگی را در سر دارد و یکی از چشم اندازهای اصلی خود را تحلیل وضعیت سلامت فرد با استفاده از تنفس او پس از بیدار شدن از خواب ذکر می کند.

ایرباس به این استارتاپ اطمینان دارد

در گذشته ابزارهای زیادی برای تشخیص مواد شیمیایی خطرناک در مسافران مورد استفاده قرار می گرفتند اما موفقیت کمی داشتند، بنابراین شاید این موضوع درباره سنسور جدید استارتاپ کونیکو هم صادق باشد. اما آزمایش آن به وسیله شرکت ایرباس را می توان نشانه خوبی برای این استارتاپ دانست، کونیکو تنها 20 کارمند دارد و فقط 5.5 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. با این وجود ایرباس به توانایی های این شرکت اطمینان دارد و معتقد است آنها قصد دارند یک راهکار امنیتی دو سویه و تحول آفرین را توسعه دهند.