دسته : فناوری
شماره : 13254223764
تاریخ : 16 ارديبهشت 1399
تولید چسب زخم از پروتئین ابریشم توسط دانشجویان امیرکبیر این پروژه باید روی زخم های مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد تا محصول به تولید انبوه برسد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال اجرایی کردن پروژه ای جدید هستند که با فیلم به دست آمده از پروتئین های ابریشم می توان محصولات پزشکی مانند چسب زخم تولید کرد. لیلا حسنی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد این پروژه اظهار داشت:


در این طرح که با عنوان" تولید و بررسی خواص فیلم حاصل از پروتئین های ابریشم" شناخته می شود از پروتئین های ابریشم ، فیبروئین و سریسین استفاده کردیم تا بتوانیم فیلمی را تولید کنیم که در زمینه پزشکی کاربرد داشته باشد. پروتئین های ابریشم با محیط زیست سازگاری خوبی دارند و امروزه مواد زیست سازگار به علت ترکیب خواص بی نظیر فیزیکی و شیمیایی خود و پتانسیل بالای آن ها در زمینه دارو، داربست برای مهندسی بافت و دیگر کاربردهای زیستی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.


حسنی در ادامه خاطرنشان کرد:


فیلمی که از این پروتئین های ابریشم به دست می آید به دلیل نفوذپذیری در مقابل اکسیژن و آب می تواند گزینه مناسبی برای پیوند بهبود زحم ، مهندسی بافت و برنامه های کاربردی زیستی باشد. این پروژه به صورت های مختلف توسط محققان دیگر کشورها انجام شده است، روش ما استخراج پروتئین از ابریشم بوده است که با استفاده از یک حلال "فیبروئین" و با استفاده از آب مقطر "سریسین" را از ابریشم استخراج کردیم.


طبق گفته وی، روش های مختلف اعمال شده برای استخراج این پروتئین ها از ابریشم تاثیر زیادی در مطلوب بودن آن ها دارد. از این رو لازم است تا درک درستی از ساختار پروتئین ها و تاثیر عوامل مختلف در طول فرآیند تولید به دست آورد تا با طراحی مناسب فرآیند تولید بتوان فیلم های با خواص مطلوب و مناسب کاریرد مورد نظر ساخت. این فیلم های ساخته شده در زمینه های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، بخاطر استفاده از ابریشم برای تهیه نخ بخیه، سازگاری آن با پوست انسان به اثبات رسیده است.

 


دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان گفت:


رهایش دارو استفاده از این فیلم ها در تولید چسب زخم نیز کاربرد خواهد داشت، به دلیل استفاده از پروتئین طبیعی این چسب ها سازگار با پوست و بدن بوده و در بهبودی آن موثر خواهد بود. تحقیقات ما ثابت کرد که تاثیرگذاری این فیلم ها در بهبودی موثر است و این پروژه باید روی زخم های مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد تا محصول به تولید انبوه برسد.