دسته : سلامت
شماره : 13254223751
تاریخ : 15 ارديبهشت 1399
پوشیدن دستکش لزوم شستن دست ها را از بین نمی برد پوشیدن دستکش ضرورت شستشوی دست را برطرف نمی‌کند، زمانی که از دستکش استفاده می‌کنید هم باید دست‌ها را بشویید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، مجید مختاری فوق تخصص ریه، گفت: پوشیدن دستکش ضرورت شستشوی دست را برطرف نمی‌کند، زمانی که از دستکش استفاده می‌کنید قبل از خوردن و آشامیدن باید دست‌هایتان را بشوید.

مجید مختاری، با اشاره به شیوع پاندمی ویروس کووید ۱۹ اظهار کرد: پیشگیری مهم‌ترین راه مقابله با کرونا است شست و شوی دست ساده‌ترین و مؤثرترین راه مبتلا نشدن به این بیماری است.

او در ادامه شستشوی مکرر دست‌ها را، راه حل بهتری نسبت به استفاده از دستکش دانست و خاطرنشان کرد: در تماس با هر سطحی شستن دست به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون ضروری است. خارج از خانه و در صورت استفاده از مایعات ضدعفونی کننده دست که حداقل حاوی 60 درصد الکل هستند، باید 30 ثانیه به تمام قسمت‌های دست مالیده شود و به محض رسیدن به منزل، دست‌ها باید با آب و صابون شسته شود.

به گفته مختاری در هر دو روش شستشوی دست با آب و صابون و یا مایع ضدعفونی کننده، در صورتی که درست انجام شود، در نابودی اغلب میکروب‌ها بسیار مؤثر هستند. اما نکته حائز اهمیت در مورد کفش‌هااست. متاسفانه ویروس کورنای جدید مدت طولانی در ته کفش‌ها باقی می‌ماند، به همین دلیل هرگز نباید با کفش وارد منزل شد. برای ضدعفونی کردن سطوح علاوه‌بر استفاده از محلول‌هایی که بر پایه الکل هستند می‌توان از مایع ظرفشویی، آب و صابون و مایع رختشویی نیز استفاده کرد که کووید_19 از بین برود.

او با اشاره به اینکه ماندگاری ویروس کرونا بین ۶ ساعت تا سه روز در دنیا ثابت شده است، توضیح داد: این اطلاعات این پیام را به ما می‌دهد که کاملاً هوشیار باشیم و رعایت بهداشت فردی و توصیه‌ها را جدی بگیریم. به‌عنوان مثال از دست زدن به صورت بپرهیزیم، تا حد ممکن از ماسک استفاده کنیم اما رعایت فاصله ایمنی بسیار مهم است، افراد مبتلا 14 روز در قرنطینه بمانند و از ظروف و وسایل شخصی خود استفاده کنند. 

مختاری در پایان افزود: از روش‌های درست برای سرفه یا عطسه استفاده کنید، دهان و بینی خود را با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی بپوشانید و بلافاصله دستمال مورد استفاده را در سطل آشغال بیندازید، و سپس دست‌ها را بشویید.