دسته : فرهنگ و هنر
شماره : 13254223673
تاریخ : 11 ارديبهشت 1399
«یلدا» در آمریکا نمایش داده می شود کمپانی مستقل فیلم موومنت با دریافت حق پخش «یلدا»، این فیلم سینمایی را از ماه سپتامبر در آمریکا و اروپا روی پرده می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، از میان چند کمپانی پخش آمریکایی که پس از اهدای جایزه بزرگ داوران ساندنس به یلدا سومین ساخته بلند مسعود بخشی، خواهان خریداری این فیلم بودند، سرانجام کمپانی نیویورکی فیلم موومنت حقوق فیلم را از پخش کننده جهانی آن پیرامید اینترنشنال خریداری کرد.

فیلم موومنت که از کمپانی‌های موفق عرضه فیلم‌های هنری در آمریکا و پخش کننده آثار هنرمندان بزرگ، یلدا را از شهریورماه در سینماهای مستقل آمریکا و نیز به شکل آنلاین برای گروهی از سینما داران مستقل آمریکایی و تماشاگرانشان و سپس به شکل دی وی دی پخش می‌ کند. 

یلدا پس از کسب جایزه بزرگ داوران جشنواره ساندنس آمریکا در ماه ژانویه و استقبال گرم تماشاگران، منتقدین و خریداران در هفتادمین جشنواره برلین، تا کنون به جشنواره های رده الف ژنو، صوفیه، لوکزامبورگ، سیدنی، ملبورن، بلگراد، کارلو وی واری، هلسینکی و پینگایو راه یافته که به دلیل شیوع  کووید ١٩ برخی از آنها معوق یا تعطیل شده‌اند. 

یلدا در ایران توسط علی مصفا با مشارکت موسسه هنری مستقل بن گاه (مسعود و محمود بخشی) تهیه شده و با بازگشایی سینماها اکران خواهد شد.

یلدا به کارگردانی مسعود بخشی حکایت مریم کمیجانی است، زن جوانی که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا، به مرگ محکوم شده، در شب یلدا، در استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده (لذت عفو) حاضر می‌شود، تا توسط تنها فرزند مقتول، مونا ضیا، بخشیده شود. مجموعه اتفاقاتی که درپشت صحنه و صحنه این برنامه زنده رخ می‌دهد، هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد.

عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه‌کننده: علی مصفا فیلم‌نامه‌نویس: مسعود بخشی مدیرفیلمبرداری: یولیان آتاناسف چهره‌پرداز: لیلا ثانی طراح صحنه: لیلا نقدی پری طراح لباس: رعنا امینی تدوین: ژاک کومتس صدابردار: دانا فرزانه پور صداگذار: بنجامین بنوا و دنی سشو جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ عکاس: سمیه جعفری بازیگران: فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، بابک کریمی و صدف عسگری و...