دسته : سلامت
شماره : 13254223669
تاریخ : 11 ارديبهشت 1399
ساخت ماده ای که می تواند تا 90 روز سطوح را از آلودگی به کرونا در امان دارد پوششی آنتی ویروسی توسعه یافته که تا ۹۰ روز سطوح را در برابر ویروس کرونا محافظت می کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال کووید 19، لمس سطوح آلوده توسط افراد است. به همین دلیل، توصیه بر رعایت بهداشت دست‌ها جهت پیگیری از ابتلا سرلوحه راه مقابله با این ویروس ناشناخته است. از سوی دیگر، ضدعفونی کردن سطوحی که توسط افراد مختلف بسیار لمس می‌شوند، می‌تواند از انتشار ویروس کرونای جدید جلوگیری کند.

در همین راستا،  محققان هنگ‌کنگ یک پوشش آنتی ویروسی را توسعه داده‌اند که می‌تواند تا ۹۰ روز سطوح را در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

به گفته محققان دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ، تولید این پوشش که MAP-۱ نامیده می‌شود، حدود ۱۰ سال طول کشیده و می‌توان آن را روی سطوح مختلف مانند دستگیره‌ها، دکمه‌های آسانسور و غیره اسپری کرد.

جوزف کوان یکی از محققان ارشد این پروژه می‌گوید: مردم مرتب این اماکن را لمس می‌کنند. این درحالی است که همین اماکن واسطه‌ای برای انتقال بیماری‌های مختلف هستند.

این پوشش که روی سطوح اسپری می‌شود از میلیون‌ها نانوکپسول حاوی یک ماده ضدعفونی کننده تشکیل شده که پس از خشک شدن، باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. کارآمدی پوشش MAP-۱ با پلیمرهای حساس به گرما افزایش یافته است.

این پوشش غیر سمی است و به پوست و محیط زیست آسیب نمی‌رساند. در ماه فوریه مقامات هنگ کنگ اجازه تست‌های بالینی MAP-۱ را صادر کردند. این اسپری از ماه آینده در فروشگاه‌های هنگ کنگ عرضه می‌شود.

این در حالی است که مراکز خرید، مدارس و واحدهای ورزشی در سراسر هنگ کنگ از این پوشش استفاده کرده‌اند.

از آنجاکه تا کنون هیچ دارویی جهت درمان این بیماری یا پیشگیری از ابتلا به آن به طور رسمی اعلام نشده است، لذا همچنان بهترین راه رعایت بهداشت فردی و اصول فاصله‌گذاری فیزیکی است.