دسته : سیاست
شماره : 13254223656
تاریخ : 10 ارديبهشت 1399
آمریکا در پی تمدید تحریم های علیه ایران بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه، آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه را به سازمان ملل ارائه داده تا با تصویب آن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به مدت نامعلومی تمدید شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایسنا، تعدادی ازمقامات آمریکایی و دیپلمات های سازمان ملل به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته اند، سند پیش نویس یک قطعنامه از طرف آمریکا در اختیار تعداد کمی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته که در صورت تصویب، انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر را هدف قرار داده و این تحریم ها را به مدت نامعلومی تمدید می‌کند.

مقامات آمریکایی فاش کرده اند که دولت ترامپ قصد دارد در ماه مه، زمانی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت به استونی به عنوان متحد نزدیک آمریکا واگذار می شود ، قطعنامه را به رای بگذارد.

این در حالی است که ایران در تلاش است تا این تحریم‌ها لغو شود ولی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تاکید شده در صورت پایبندی ایران به توافق برجام این تحریم‌ها لغو می‌شود و از آنجایی که مقام‌های دولت آمریکا ادعا کرده‌اند، ایران دیگر به توافق برجام پایبند نیست، انتظار می رود اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران متقاعد شوند.

اما نکته مهم این است، روسیه و چین که خواهان لغو این محدودیت ها هستند و هر دو از حق وتو برخوردارند، انتظار می رود با این قطعنامه مخالفت کنند. مسکو و پکن گفته‌اند خواستار از سرگیری فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر تلاشهای اخیر دولت آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، این تلاش ها را نتیجه شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران دانست و در توئیتر خود نوشت:

دو سال پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رئیسش توقف مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کردند به خیال آنکه فشار حداکثری آنها، ایران را به زانو در می‌آورد. باتوجه به شکست مفتضحانه این سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. رویاپردازی را تمام کنید، ملت ایران همیشه سرنوشتش را خود تعیین کرده است.